Resorna dras in för funktionshindrade

Östhammars kommun slutar att betala resor mellan hemmet och jobbet för personer inom daglig verksamhet. Kostnaden läggs i stället till stor del på brukarna själva, som ofta har svag ekonomi.

Östhammar2010-02-11 22:00
Cirka 70 personer med olika funktionshinder ingår i kommunens dagliga verksamhet enligt LSS. Många av dem promenerar eller cyklar till sysselsättningen varje dag, men omkring hälften åker buss eller taxi till daglig verksamhet vid någon av kommunens tätorter. Merparten av resorna sker med kommunens handikappanpassade bussar och det har fram till nu inte kostat något för brukarna. För kommunen har de subventionerade resorna däremot kostat cirka 250 000 kronor årligen. Men det vill kommunstyrelsens arbetsutskott ändra på.
- Vi måste ha en likställighet när det gäller hur vi sköter samhällsbetalda resor, säger kommunalrådet Anna-Lena Söderblom (M) och hänvisar till att inga and­ra grupper har några motsvarande resesubventioner.

Arbetsutskottet föreslår att kommunstyrelsen beslutar om att brukare inom daglig verksamhet från och med augusti själva står för sina resekostnader mellan bostad och arbete upp till kostnaden av ett enzonskort med UL. Just nu ligger priset på 670 kronor i månaden.
- Om man har resekostnader utöver det kan man ansöka om handikappersättning hos Försäkringskassan. Får man avslag så kan kommunen ta upp frågan för beslut, säger kommunalrådet Jacob Spangenberg (C) som ser det som att kommunen inför ett slags maxtaxa.
I praktiken betyder det att de flesta brukarna som reser till och från den dagliga verksamheten får en ny utgift på cirka 8 000 kronor per år. Politikerna säger sig vara medvetna om att förändringen kan drabba vissa personer hårt och att det kan leda till minskad valfrihet att välja arbetsort och sysselsättning. Samtidigt hänvisar man till att de flesta andra kommuner i närområdet inte har motsvarande gratisresor.

Kerstin Olenius är lokal sekreterare i FUB, Riksförbundet för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning. Hon anser att förslaget riskerar att slå hårt mot många personer som har låga inkomster.
- Det låter bedrövligt. Det finns en del personer som kan gå till och från jobbet. Men för alla andra blir det här jättedyrt.
Kerstin Olenius undrar också vad som gäller för dem som är svårt handikappade och har behov av färdtjänst eller ledsagare för att ta sig till och från olika aktiviteter på kvällen.
- Frågan är vad som ska gälla på fritiden.

Arbetsmarknadskontorets chef Peter Nyberg står bakom förslaget som arbetsutskottet behandlat.
- I slutänden handlar det om vad vi vill använda våra pengar till. Skälet till att vi har lagt det här förslaget är att vi vill kunna bibehålla en bra personalstyrka i stället för att subventionera resor. Men ingen ska behöva betala mer än 670 kronor eller motsvarande summa för ett enzonskort.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!