”I en ask ligger det tre pärlor. Hur många pärlor ligger det i fem askar?” Flickorna runt bordet i biblioteket på Öregrunds skola tänker så det syns lång väg. Pannor rynkas, pennor tuggas. Det tar ett tag men till sist har någon listat ut svaret med bara lite hjälp på traven från Gunilla Lundquist.
Multiplikationstabellen är en av hennes käpphästar. Den och stavningen har många barn problem med. Men annars öser hon beröm över Öregrundsbarnen. Även för henne är läxläsningen en högtidsstund.
– Det är sådan glädje att möta de fina småungarna. Det är så roligt! Och sedan när man möter dem nere på stan kommer de fram och hälsar och hejar på en.
Läxläsningen är Gunilla Lundquist egen idé. Den föddes när hon tog över som ordförande för Rädda Barnens lokalförening i Östhammars kommun.
– Rädda Barnen samlar in pengar och skickar stöd till utlandet. Jag tänkte att vi skulle titta även på de barn som finns nära oss. Läxläsning var något väldigt konkret.
Men de i Rädda Barnen som var yrkesverksamma hade svårt att hinna med. Och ingen av de pensionärsföreningar hon skrev till svarade. Då frågade Gunilla Lundquist Per Asplund som hon kände sedan gammalt och han ställde gärna upp.
– Jag har arbetat mycket med barn och ungdomar tidigare men nu är jag pensionär. Jag tyckte det var kul att behålla kontakten, säger han när han hjälper Kevin Höglund med matten.
Efter att ha varit sjuk har Kevin kommit lite efter. Nu jobbar han i kapp och räknar koncentrerat på fingrarna tyst för sig själv. Lite längre bort sitter Cornelia Andersson med huvudet nerböjt över sitt häfte.
– Jag kommer hit så ofta jag kan. Jag tycker inte så mycket om att göra läxorna hemma. Det är bättre att göra det när man är på fritids, säger hon.
I drygt ett år har läxläsning hållits en gång i veckan i en timme på eftermiddagen och antalet barn har varierat mellan inga alls till tolv stycken.
Att fler barn tog chansen är ett önskemål, liksom att fler pensionärer kunde tänka sig att hjälpa till. Kanske förstår de inte vad de går miste om.
– Det är enormt roligt att se när ett barn får en aha-upplevelse. Det är den förnämsta belöningen en vuxen kan få i kontakten med barn. När man ser att ett litet barn lär sig något är det ett led i utvecklingen man får vara med om, säger Gunilla Lundquist.
Från skolan och lärarnas sida är uppskattningen över det arbete som läggs ner stor.
– Vi tycker vi är väldigt priviligierade här på Öregrunds skola i och med att vi har frivilliga som ställer upp och har läxhjälp med barnen. Det är verkligen jättebra och det är roligt att barnen får kontakt med dem som är lite äldre, säger Carina Wahlqvist, lärare i årskurs 5-6.
Koncentration. Linn Andersson Morin, Tyra Hurtigh Grabe och Ebba Eriksson arbetar koncentrerat. Gunilla Lundquist hjälper till med någon riktigt klurig uppgift.Foto: Eva Nevelius
”Det är enormt roligt att se när ett barn får en aha-upplevelse. Det är den förnämsta belöningen en vuxen kan få i kontakten med barn.”
Gunilla Lundquist som tog initiativ till läxläsningen