Södra Gästrikland, Norduppland och Roslagen utgör det så kallade ”isnästet” där det finns en tradition ändå från 1920-talet att ploga tävlingsbanor på naturis och sedan se vem som kan köra den snabbast. Redan då var orter som Årsunda, Skutskär, Östhammar, Hallstavik, Tierp och Örbyhus ledande i denna tävlingsform.
Isbana är inte detsamma som isracing. Isbanan är längre (omkring 1 000 meter jämfört med 350 meter för isracing), den har fler kurvor och dubbarna i däcken är ett par centimeter kortare. Men fort går det. På raksträckorna i går var toppfarten 150. I Skutskär i lördags var raksträckan längre och där kom de snabbast upp i180.
– Före dubbarnas tidevarv körde vi på sandade banor, säger Henry Nyström, på söndagen tävlingsledare för arrangerande Östhammars MK. Han var med och tävlade på 50- och 60-talen.
– Sporten var större då, det fanns fler tävlingar och åkare eftersom vilken skytteförening som helst kunde arrangera en isbanetävling när väderleken var gynnsam. När sporten anslöts till Svenska motorcykelförbundet reglerades sporten och bara anslutna klubbar fick ordna tävlingar, säger Henry Nyström.
Att mc-sporten och motorsporten över huvud taget är så stor i Uppland anses bero på Nymans verkstäder i Uppsala.
– Ja, faktiskt. Nymans tillverkade motorcyklar, bland annat tillförlitlighetscyklar som sporten hette då, numera enduro. Konkurrensen inom mc-sporten i Sverige var knivskarp i flera decennier mellan Nymans i Uppsala och Monark i Värnamo, berättar Anders Lindén från Rasbo MK.
I dag existerar en omfattande regelbok. I den så kallade soloklassen, som ofta har förare som på sommaren kör så kallade backtävlingar, cross eller enduro (som inte är byggda på samma sätt som isracingcykeln) får syldubben vara max 8 millimeter. Svenska förbundet har i princip plagierat finska förbundets regelbok, och soloklassen sägs därför köra på ”finndubb”.
– Också sidovagnsklassen ingår i SM. Sedan har vi två andra klasser som också tävlar här i dag men inte ingår i SM, nämligen en soloklass och quardracer, det vill säga fyrhjuling. De kör på kortare och trubbigare dubbar, säger Henry Nyström.
Sammanlagt 22 förare, alla män, ställde upp i soloklassen (varav sju från Östhammars MK), därtill fem i sidovagnsklassen och 12 i klasserna för endurodubb.
Omkring 1 300 personer såg tävlingarna, en hygglig siffra ansåg tävlingsledningen med tanke på att det samtidigt var Skid-VM på TV.
Finalen i isbane-SM äger rum i Tierp nästa söndag den 6 mars.