Protester mot privatiserad kommunkafeteria
Den borgerliga majoritetens planer på att lägga Östhammars kommunkafeteria och delar av växeln i extern regi har mött protester både från den politiska oppositionen och personalen.
Så står det på den protestlista som ett fyrtiotal personer skrivit under och lämnat in till kommunstyrelsen. Även s-oppositionen och växel- och receptionspersonalen har haft synpunkter på det förslag om ökad marknadsanvändning som lagts fram.¨
Tjänstemannaförslaget, som gjorts på uppdrag av kommunstyrelsen, går ut på att minska bemanningen i växeln med 1,25 tjänster och i stället upphandla en extern telefonservice. Enligt förslaget skulle också kafeterians verksamhet upphandlas. Kommunens driftskostnader för växel och kafeteria skulle enligt kalkylen minska med cirka 250 000 kronor per år.
Men oppositionsrådet Margareta Widén Berggren (s) är skeptisk.
- Konkurrensutsättning gör inte allting bättre när vi har egen kompetens. Jag är helt övertygad om att kvaliteten skulle bli sämre, men majoriteten är helt övertygad om att i privat regi kan man halvera kostnaderna och bibehålla samma kvalitet.
Enligt utredningen skulle det ju gå att spara pengar här, är inte det bra för kommunen?
- Om vi vill spara pengar genom att försämra kvaliteten kan vi göra det redan i dag inom den befintliga organisationen. Jag tycker att man ska fråga personalen vilka utvecklings- och förändringsmöjligheter de ser i stället för att ta beslut ovanför deras huvuden om att företag ska ta över olika verksamheter.
Kommunalrådet Jacob Spangenberg (c) påpekar att inget beslut är taget ännu, men försvarar inriktningen att lägga ut vissa kommunala verksamheter på entreprenad.
- Vi har ett fullmäktigebeslut på att varje nämnd ska göra marknadsplaner och pröva om det finns ekonomiska och kvalitetsmässiga poänger att driva delar av verksamheterna i annan regi.
Jacob Spangenberg håller inte med Margareta Widén Berggren om att man tar beslut ovanför huvudet på personalen.
- De har blivit tillfrågade om de vill bilda egna företag. Vill man inte så har jag respekt för det, men vi vill gärna pröva andra utförare.
En extern telefonist skulle enligt förslaget kopplas in i samband med den egna personalens raster och frånvaro, och underlätta vid kraftig belastning och extraordinära händelser. Men växelpersonalen, som i dag består av 3,25 årsarbetare, ifrågasätter att förslaget skulle innebära någon större besparing.
Man undrar också om de samtal som den externa telefonisten ska besvara inte kräver samma servicenivå och lokalkännedom.
- Folk ringer och frågar oss om vägen och allt möjligt. Många som ringer vet inte riktigt vem de söker, och säger fel för- eller efternamn. Genom vår erfarenhet kan vi ofta lista ut vad de menar, säger telefonisten Margita Magnsbacka.
Dagligen tar växeln i Östhammar emot runt 500 samtal, och dessutom sköter man receptionen. Margita Magnsbacka ser en risk att många samtal som kopplas externt måste kopplas över till en lokal telefonist.
- Då blir det ju en dubbel kostnad. Vi förstår inte hur det här skulle bli en besparing.
Förslaget ska behandlas av kommunstyrelsens arbetsutskott den 27 januari.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!