Regionförbundet Uppsala län har fått 250 000 kronor för att genomföra en förstudie under våren 2011. Målet är att ”snabba upp kollektivtrafiken längs väg 288 och maximera stombusstrafikens tillgänglighet”.
– Egentligen handlar det om att ta reda på vilka knäckfrågorna är, att maximera tillgängligheten och minimera restiden, säger projektledaren Ola Kahlström.
Är inte det ett ganska givet mål?
– Ja, men det är nog inte självklart hur man når målet. Till exempel vill vi titta på hur man kan placera busshållplatser för att nå så många människor som möjligt längs väg 288. Framkomligheten i Uppsala är också något vi ska titta på.
Att åka buss 811 mellan Östhammar och Uppsala tar åtminstone en kvart längre än att åka bil. Finns det något mål uppsatt om tidsbesparing?
– Nej, inte än så länge. Men det är en av frågorna som vi ska titta på.
Enligt Ola Kahlström har det aldrig gjorts någon motsvarande studie tidigare. Kollektivtrafiken längs väg 288 är extra intressant av tre skäl, påpekar Ola Kahlström. Det första är att många människor pendlar dagligen på sträckan, det andra är att det saknas järnvägsförbindelse mellan Uppsala och Östhammar, och det tredje är att väg 288 ska göras om till mötesfri väg. Buss är det enda kollektiva färdmedlet.
– Förstudien handlar om att stärka kollektivtrafikens konkurrenskraft gentemot bilåkandet och hur man lägger nya hållplatser i förhållande till bebyggelsen. Det här arbetet kan komma till nytta även på andra områden, både i Uppsala län och utanför länet.
Förutom Regionförbundet ingår Östhammars kommun, Trafikverket och Upplands Lokaltrafik i projektet. Tillsammans bidrar de med arbetskostnader motsvarande 80 000 kronor. En konsult ska upphandlas under våren och om allt går som planerat ska förstudien vara klar i april.