UNT skrev tidigare om att Posten i kommunen centraliserar sin verksamhet till nya lokaler i industriområdet vid Österbyvägen i Gimo. Brevbärarkontoren i Alunda, Österbybruk och Östhammar, samt företagscenter i Östhammar, har nu lämnat sina respektive orter och flyttats till Gimo.
Under måndagen är det första produktionsdagen i de nybyggda lokalerna i Gimo. När UNT besöker Posten vid elva-tiden är många av brevbärarna ute på utdelningsturer, men ett par anställda står och sorterar post. Lokalen har högt i tak och det finns stora utrymmen att röra sig på.
Mia Viklund har tidigare arbetat som lagledare på brevbärarkontoret i Alunda och är nu en av lagledarna på den nya arbetsplatsen i Gimo. Hon tycker att flytten är positiv.
– Det är underbart att vara här. Lokalerna är fräscha och ljusa, de lokaler vi hade i Alunda var inte rustade sedan -94, säger hon.
Mia Viklund ser fördelar med att vara en enda stor arbetsgrupp i kommunen i stället för flera stycken små. I dagsläget har Posten i Östhammars kommun runt 25 heltidsanställda.
– Det blir mer socialt utbyte här. En annan fördel är att om någon blir sjuk så är vi ändå runt tjugo personer som kan hjälpa till i arbetet. Förut blev det jobbigt vid sjukdom eftersom vi var så få på kontoret.
Peter Wickholm är produktionschef för Posten i kommunen. Han berättar att grundorsaken till att centralisera verksamheten är att kunna behålla personalen på heltid.
– De tre enheterna blev för små och volymerna minskar, då blir det svårt att ha kvar personal på heltid. Det här är lösningen, säger han.
Peter Wickholm framhåller att centraliseringen innebär synergivinster. Då postutdelningen förut sköttes från olika kontor, kunde utdelningsområdena gå in i varandra.
– Förut kunde vi nästan köra dubbelt i bland. Nu är det lättare att planera och separera turerna, vilket även innebär färre utdelningsområden.
Eftersom kommunens enda postkontor nu ligger i Gimo kan det ta lite längre tid att komma ut med posten till alla områden. Men enligt Peter Wickholm ska förändringen inte märkas bland kunderna.
– Det kan bli en viss förskjutning tidsmässigt i början. Men vårt mål är att kunderna inte ska märka någon skillnad, säger han.