Polisen slog in fel dörr - vem betalar?
Ett sönderslaget dörrfönster och glassplitter över hela lägenheten blev resultatet när en polisstyrka gav sig på fel dörr i samband med en utryckning i Gimo i helgen. Efteråt hörde ingen från polisen av sig för att ställa det hela till rätta.
Fastighetsägaren Michael Björkenklint är upprörd över att polisen inte hörde av sig efter att ha slagit sönder dörren.
Foto: Rolf Hamilton
- Polisen bara lämnade allt som det var, med fönstret sönderslaget. Det var andra hyresgäster som hörde av sig till mig senare, säger Michael Björkenklint.
Han är upprörd över att polisen inte hörde av sig, vare sig till honom eller till hyresgästen som befann sig hos sin flickvän i Uppsala över helgen.
- Ordningsmakten borde ha lite mer vett, tycker jag. Tänk dig själv att polisen slår in dörren till ditt hus och sedan bara låter det stå öppet ett dygn för vem som helst att gå in och ta vad som helst.
Eftersom fönstret exploderat fanns det dessutom glassplitter i hela lägenheten. Michael Björkenklint kontaktade vakthavande befäl vid Uppsalapolisen på söndagskvällen.
- Jag fick till svar att det där skulle jag få fixa själv och stå för. Sedan kunde jag skicka fakturan till polisens jurister som skulle titta på det och se om jag kunde få tillbaka pengarna.
Tomas Eriksson, biträdande chef för ordningspolisen i Uppsala, beklagar det inträffade.
- Det är väldigt tråkigt att det blev något missförstånd hos oss om vem som gör vad, så att fönsterrutan inte täpptes till omedelbart. Vi ska se över våra rutiner så att något sådant här inte kan hända igen.
Enligt fastighetsägaren Michael Björkenklint lär polispatrullen ha blandat ihop hus- och lägenhetsnummer på den gata där man letade efter brottslingen. Men det stämmer inte med den rapport som Tomas Eriksson fått.
- Som jag förstått det hade en polishund med hundförare spårat till den aktuella fastigheten.
Tomas Eriksson säger att polismyndigheten brukar kontakta fastighetsägaren eller hyresgästen direkt vid liknande händelser. Om de berörda inte går att nå ordnar polisen en tillfällig lösning med egna resurser, men i normalfallet gör polisen och de drabbade upp om hur skadorna ska åtgärdas.
- I normalfallet är det hyresgästen eller fastighetsägaren som i detalj vet vad som blivit skadat och behöver ersättas. Rent generellt har det ingen betydelse vem som utför själva jobbet. Sedan är det Rikspolisstyrelsen som beslutar om vad som är skälig ersättning, säger Tomas Eriksson.
Fotnot: UNT har varit i kontakt med hyresgästen, som vill vara anonym.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!