– Det är både tidskrävande och osäkert för brukarna att ha det gamla systemet, säger Petra Sigvardsson, undersköterska.
I stället för att förvara nycklar i hemtjänstens arbetsrum har de placerats i små skåp, så kallade nyckelgömmor, hos brukarna under en prövoperiod. Undersköterskorna Petra Sigvardsson och Monica Karlsson är besvikna över att de tvingas återgå till det gamla systemet med nycklar som ska kvitteras ut, de anser att nyckelgömmorna sparade tid och gjorde vården mer säker.
– När vi får ett larm måste vi först åka och kvittera ut en nyckel på kontoret i Öregrund. Om det däremot finns nyckelgömmor hos varje brukare kan den i personalen som är närmast åka, vilket gör att vi är fortare på plats hos den som behöver hjälp, säger Monica Karlsson.
Hemtjänstens område är stort och brukarna bor utspridda från länsgränsen i Tierp till Gräsö och Raggarön. Under tiden de har haft nyckelgömmorna har Monica Karlsson kunnat hjälpa dem som bor på hennes resväg. I stället för att först åka in till Öregrund och hämta nycklar har hon använt sin huvudnyckel och kunnat vara en halvtimme tidigare hos brukarna.
– Det har sparat både på miljön och tiden, säger hon.
Både Monica Karlsson och Petra Sigvardsson är fundersamma över att de ska gå över till det gamla systemet med nycklar när de samtidigt uppmanas att arbeta efter lean-modellen. Under förra året utbildades de i lean för att kunna vara mer effektiva på arbetet.
– Nyckelgömmorna är ett bra exempel på hur vi kan bli mer effektiva. I stället för att stå och bläddra med femton nycklar har vi bara en, säger Petra Sigvardsson.
Kenneth Lindholm, socialchef i Östhammars kommun, menar att nyckelgömmorna inte gav brukarna mer tid, vilket man hade hoppats på när projektet startade. När testperioden löpte ut valde man därför att inte fortsätta med gömmorna:
– Nu arbetar vi med en helt ny upphandling för kommunens hela it-system.
Petra Sigvardsson har svårt att se att systemet med nyckelgömmor inte skulle ha varit tillräckligt effektivt. Hon ställer sig också kritisk till att ingen frågade personalen om vad de tyckte om systemet.