Pedagogisk analys på export

Förskolepersonalen i Östhammars kommun har sedan elva år tillbaka arbetat med självutvärdering för att höja den pedagogiska kvaliteten. Metoden heter Ecers och den sprids nu från Östhammar till andra kommuner.

Yvonne Holmgren och Yvonne Söderlund är Ecersobservatörer i Östhammars kommun.

Yvonne Holmgren och Yvonne Söderlund är Ecersobservatörer i Östhammars kommun.

Foto: Ida Gustafsson

Östhammar2011-12-29 19:14

Sedan Ecersmetoden infördes i Östhammars kommun år 2000, som ett verktyg för utvärdering och utveckling av den pedagogiska kvaliteten i förskolan, har Yvonne Söderlund och Yvonne Holmgren arbetat med att utvärdera kommunens verksamheter. Ett arbete som har lett till att andra kommuner blivit intresserade och besökt orternas förskolor för att se hur metoden fungerar.
– De har tyckt att det har varit väldigt kul att se vårt levande instrument och de trycker på att vi har medvetna pedagoger, säger Yvonne Holmgren.
Det av bevisen för att metoden fungerar är att besökarna säger att de tycker att det är tydligt att förskoleverksamhetens innehåll är kopplat till läroplanen genom att barnen ritar och leker utifrån kunskaper i matematik. Borås och Heby är två av de kommuner som varit nyfikna på Ecers har till och med fått utbildning i metoden under ledning av Yvonne Holmgren och Yvonne Söderlund.

När en observation enligt metoden ska genomföras, besöker en av kommunens fem observatörer den aktuella avdelningen under en heldag för att se hur verksamhetens innehåll är kopplat till läroplanen.
– Vi bedömer förutsättningar för avdelningens verksamhet utifrån många punkter, som hur barnen blir bemötta och vad erbjuder vi dem för lärandemiljöer, säger Yvonne Holmgren. 
Med hjälp av ett frågeformulär bedöms olika områden och 30 typsituationer på en skala från ett till sju. Förskolepersonalen får använda samma formulär för att utvärdera sig själva. Under flertal tillfällen möts personal, förskolechef och observatör och diskuterar styrkor och svagheter.
– Utifrån detta utarbetar vi sedan ett förslag till handlingsplan inom ett område som de behöver utveckla, säger Yvonne Söderlund.

Till vardags arbetar de själva som förskollärare i Alunda och Östhammar och
de berättar att de märker att deras kolleger blivit bättre på att dokumentera och ständigt ifrågasätta sina arbetssätt under åren med utvärderingsmetoden.
För utomstående syns arbetet i form av tydliga mål för verksamheten.
– Det föräldrar kan märka är att det finns ett innehåll på förskolan och att det inte bara är barnpassning. Där vi skapar en upplevelse, vad vill jag att de ska uppleva i skogen mer än den friska luften? De kan lära sig matematik och naturvetenskap. Det finns många mål man kan få in under en dag
i skogen, säger Yvonne Holmgren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!