Patienter uppskattar slopad tidsbokning

Sedan Öregrunds vårdcentral tog bort tidsbokningen har tillgängligheten ökat markant, visar en utvärdering som får beröm av vårdstyrelsen.

Öregrunds vårdcentral. Distriktsläkare och verksamhetschef Carola Johansson ser positivt på vårdcentralens egna utvärdering.

Öregrunds vårdcentral. Distriktsläkare och verksamhetschef Carola Johansson ser positivt på vårdcentralens egna utvärdering.

Foto: Nina Leijonhufvud

Östhammar2017-07-22 10:05

Sedan februari 2016 har vårdcentralen i Öregrund bedrivit verksamheten i princip utan tidsbokning. I stället får patienter komma till vårdcentralen samma dag som de ringer. Initiativet togs ­efter att väntetiderna för planerade besök tidigare kunde uppgå till åtta veckor.

Vårdcentralen, som sedan sex år ingår i koncernen Praktikertjänst, har nu utvärderat förändringen.

– Jag vill påstå att vi har en mycket bättre tillgänglighet som ett resultat av att vi har gjort om bokningssystemet, säger distriktsläkaren och verksamhetschefen Carola Johansson.

Enligt den nationella vårdgarantin har varje person rätt till läkarbesök inom sju dagar, om vårdpersonal ­bedömer att det behövs.

Räknat på alla besök i maj 2016 – totalt 518 stycken – fick nio patienter vänta över sju dagar för att komma till vårdcentralen, enligt utvärderingen.

– Jag blev helt paff av siffrorna, säger Lars Agréus, distriktsläkare på vårdcentralen och professor vid institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle vid Karolinska institutet i Stockholm.

Han ligger bakom utvärderingen av det nya bokningssystemet och var till en början tveksam till idén.

– Min bedömning var att de flesta människor som vill gå till doktorn för något som inte är akut vill veta i förväg när de ska gå. Men utfallet har blivit att vi uppfyller intentionerna i sjukvårdslagen bättre i dag än tidigare.

Uppemot 400 listade patienter valdes slumpmässigt ut för att ge sin syn på det nya systemet. Enkätsvaren visar att tre av fyra föredrar det nya systemet.

– Vi trodde att det skulle vara patienter i arbetsför ­ålder som skulle få det svårt, men vi har sedan märkt att det är vissa pigga pensionärer som är för upptagna för att komma till vårdcentralen samma dag, säger Carola ­Johansson.

Lars Agréus har förståelse för de 25 procent som i enkätsvaren föredrog den gamla tidsbokningen.

– Det är klart att det kan bli knepigt för exempelvis lärare som jobbar heltid eller för lastbilsförare som inte direkt kan ställa in en leverans.

Patienter som behöver hjälp av hemsjukvården eller är beroende av färdtjänstsresa kan trots förändringen boka tid för besök längre fram än samma dag.

I vårdcentralens väntrum sitter syskonen Sylvia och Gunnar Mastad från Öregrund. De tycker att det nya systemet har både för- och nackdelar.

– Jag tror att det kan bli komplicerat för vissa som vill kunna planera flera veckor ­tidigare, säger Gunnar Mastad.

– Jag tycker att det är bra att man kan komma hit redan samma dag, säger Sylvia.

Telefonbelastningen för vårdcentralens sjuksköterskor har ökat, visar utvärderingen. Men det större trycket ska bero på ett ökat antal listade patienter och inte det nya bokningssystemet.

– Jag är absolut positiv till förändringen om jag ser till de köer som fanns förut, ­säger sjuksköterskan Ulrica Myhrberg.

Under våren har vårdcentralen följt upp den första utvärderingen. Den visar att mer än åtta av tio patienter kom till vårdcentralen samma dag som de tog kontakt.

– Vi märkte i början att personer ville boka på samma sätt som förr. Men nu vet patienter att de ska ringa när de vill ha en tid, säger Carola Johansson.

Vårdstyrelsen inom Region Uppsala har tagit del av utvärderingarna.

– Vi är imponerade av arbetet. En farhåga skulle ha varit att bara personer som är snabba vid telefonen skulle få en tid, men vårdcentralen har visat på motsatsen, ­säger Malena Ranch (MP), ordförande i vårdstyrelsen.

Den nya tidsbokningen gäller tills vidare.

– Men om vi skulle börja få signaler från patienter eller annat håll att det inte fungerar, då får vi kanske göra en omprövning.

Fakta

Så säger lagen om vårdgaranti

Från den 1 april 2017 gäller en ny hälso- och sjukvårdslag i Sverige som innehåller en tillgänglighets- och besöksgaranti. Samma dag som en person kontaktar primärvården ska denne få kontakt. Vårdgarantin betyder också att en person ska försäkras om att träffa en läkare inom sju dagar från den första kontakten med primärvården, om vårdgivaren har bedömt att den enskilde behöver besöka läkare.

Källa: riksdagen.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!