Östhammarsvägen kan dras utanför Alunda
Vägverkets förstudie över hur länsväg 288 mellan Hov och Gimo ska dras i framtiden är nu klar och ute på remiss. Förutom att vägen får mitträcken föreslår Vägverket olika alternativ i Alunda.
Här föreslås tre alternativ: den i dag befintliga genomfarten, en sydlig dragning och en nordlig.
— Hur det blir är en öppen fråga. Vi har inte tagit ställning till något av alternativen, säger Ulrika Nilsson, projektledare vid Vägverket.
Behåller man genomfarten som i dag blir det billigare, men Vägverket påpekar att samhället även fortsättningsvis blir tudelat och man måste bygga en rondell.
Väljer man något av de nordliga eller sydliga förbifartsförslagen kommer vägen i konflikt med bebyggelse.
— Den nordliga dragningen kolliderar med kommunens utbyggnadsplaner, säger Ulrika Nilsson.
Vidare föreslås längs vägen mot Gimo en rätning av vägen vid Vettstakurvan.
Inget beslut
Ännu så länge är det här ett tidigt förslag och inget är beslutat. Många kommer att få tillfälle att yttra sig över förslagen. Just nu har bland annat Östhammars kommun förstudien på sitt bord för ett yttrande.
— Kommunen är en tung remissinstans, menar Ulrika Nilsson, och poängterar att något exakt förslag på dragning av de olika alternativen ännu inte är gjort utan att det nu handlar om grova skisser.
I ett senare skede görs en vägutredning och en noggrannare inventering av både markintressen och arkeologiska värden. Man kommer också att genomföra geotekniska undersökningar.
Ombyggnaden av sträckan Hov-Alunda beräknas först till år 2013—2015 medan sträckan fram till Gimo ännu inte är inplanerad.
— Men det kan hända att man gör en omprioritering om man tycker att det är större problem på den sträckan. Det vet jag dock inget om i dag, säger Ulrika Nilsson.
Inga stora tidsvinster
Hela vägsträckningen föreslås bli mötesfri, det vill säga med mitträcke och tre körfält som varieras med jämna mellanrum. Bredden föreslås bli 14 meter. Hastigheten blir 90 km/tim med tillfälliga nedsättningar till 70 km/tim vid korsningar med mycket trafik.
Ombyggnaden kommer dock inte att ge några stora tidsvinster.
— Det handlar främst om ökad framkomlighet, minska på korsningar och utfarter och att öka trafiksäkerheten, säger Ulrika Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!