I augusti beger sig Karel Eriksson ut pĂ„ en SverigeturnĂ© med det egna bandet Sound Pollution Eclectic. En av spelningarna sker i Ăsthammar. Ett sjĂ€lvklart stopp för honom.
â Absolut! Det var dĂ€r det började. Vi ska spela i parken bredvid Storbrunn. Det Ă€r sĂ€kert nio Ă„r sedan jag spelade i Ăsthammar och jag hoppas det blir oftare. Det Ă€r mĂ„let.
Karel Erikssons första Ă„r i livet tillbringades pĂ„ ett barnhem i den estlĂ€ndska staden Hapsala. Som sjuĂ„ring adopterades han och hans fyraĂ„riga syster varpĂ„ de kom till Ăsthammar. Det var dĂ€r han lĂ€rde sig spela men fröet till musikintresset sĂ„ddes redan i Estland.
â PĂ„ barnhemmet hade de mycket musik och förestĂ€llningar. Det var vĂ€l dĂ€r det introducerades.
I Ăsthammar kom han tidigt in i musiklivet. Karel Eriksson sĂ€ger att det hĂ€nde mycket i kommunen med musikskola och orkestrar, nĂ„got som gjorde att det fanns en motivation att hela tiden utvecklas. För honom var det i trombonen som framtiden fanns.
â Första gĂ„ngen jag sĂ„g nĂ„gon spela trombon blev jag intresserad. Jag tror att det var det dĂ€r med draget. Att det rör sig som det gör. Att tonerna lĂ„ter lite svĂ€ngiga.
FrĂ„n Ăsthammar rullade det pĂ„ med musikstudier i Stockholm pĂ„ Södra Latins gymnasium. DĂ€r trĂ€ffade han en tjeckisk musiker som hade kontakter med en skola i Prag.
â Jag tĂ€nkte att det vore kul att prova pĂ„ Europa. Det hĂ€ftiga med Prag Ă€r att det Ă€r en riktig kulturstad. Det var vĂ€ldigt bra för utvecklingen att kĂ€nna pĂ„ det.
Efter tvÄ Ärs studier i Tjeckien funderade Karel Eriksson om han skulle tillbaka till Sverige eller fortsÀtta studierna i Tyskland. DÄ upptÀckte han trombonlÀraren Ed Neumeister i den österrikiska staden Graz.
â Han har i princip varit med överallt. Jag ville ta chansen att fĂ„ plugga med nĂ„gon som levt musiklivet pĂ„ det sĂ€ttet. Jag Ă„kte ned och provspelade och kom in. Sedan dess har jag varit i Graz.
Som för mÄnga andra musiker pÄverkades Karel Eriksson och hans musikerkollegor av pandemins restriktioner.
â Det var tufft. Vi hade vĂ€ldigt tur i Ăsterrike för de stöttade verkligen oss kulturarbetare med konstnĂ€rslöner. Det hjĂ€lpte vĂ€ldigt mycket.
Han sÀger att han numer uppskattar musiken pÄ ett annat sÀtt.
â Jag Ă€r tacksam för att fĂ„ göra det jag gör. PĂ„ det sĂ€ttet har det blivit vĂ€ldigt mycket roligare att göra musik. Det var lite av en nystart.