Östhammarsbor klagar mest på reparationer och underhåll
Reparationer och underhåll av bostäder. Det är inom det området som Östhammars konsumentrådgivare får ta emot flest klagomål av kommuninvånarna.
- Men det är inte de direkta klagomålen som blivit fler. I stället är det information innan kunderna köper saker som ökar och även samtal där de undrar över sina rättigheter, utan att för den skull klaga på en vara, säger May Strandberg.
Antalet klagomål stannade förra året på 218 stycken (215 året innan) och det enskilt största klagomålsområdet är problem som rör reparationer och underhåll av bostäder, ett område som under flera år dominerat klagomålen till konsumentrådgivningen.
- Det beror på att många bygger om sina kök och badrum och det rör sig om stora investeringar som kan bli fel. Reparationen kan exempelvis bli dyrare än överenskommet, det tar längre tid än kunden räknat med och arbetet kan vara dåligt gjort. Självklart blir kunden då upprörd, säger hon.
Studiecirkel
Vid sidan av konsumentkontakterna arbetar May Strandberg också förebyggande och hon ser denna utåtriktade verksamhet som en viktig del i arbetet.
Under 2006 genomförde hon två kampanjer; en studiecirkel i ekonomi för medlemmar i Riksförbundet för social och mental hälsa (RSMH) och en föreläsningsserie om barn och internet för föräldrar med barn i tioårsåldern.
Dessutom genomförde May Strandberg förra året tre marknadsundersökningar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!