Östhammar tvekar om Citybanan

Politikerna i kommunstyrelsen i Östhammar är långtifrån överens om medfinansiering för Citybanan i Stockholm.

Östhammar2009-09-17 14:03
Utbyggnaden av Citybanan, med två nya järnvägsspår på sträckan Tomteboda - Stockholm södra, behövs för att utveckla hela Mälardalens kollektivtrafiksystem som i dag har låg kapacitet. Kommunstyrelsens ordförande Jacob Spangenberg (C) anser att det är rimligt att kommunen går in med 12 miljoner kronor, enligt den fördelning som Regionförbundet i Uppsala län beslutat om i juni.
- Vi får en otrolig draghjälp av Regionförbundet i infrastrukturfrågor. Det här är dessutom en trafiksystemhöjande satsning som på sikt kan gynna även oss, om man öppnar Hargshamnsbanan för persontrafik.

Ett villkor för Jacob Spangenberg är dock att avskrivningstiden för investeringen ska vara betydligt mer än de 15 år som regeringen talat om.
- Jag anser att det bör vara normal, kommunalekonomisk avskrivning på 33 till 75 år.
Oppositionsrådet Margareta Widén Berggren (S) anser däremot att staten bör stå för hela kostnaden av Citybanan.
- Det är viktigt att samarbeta i regioner, men om vi säger ja till att medfinansiera det här ser jag nästa stora projekt på intåg. Regionförbundet har redan börjat tala om andra projekt som är på gång. Jag ser en farhåga att sådant här får inkräkta på kommunernas verksamheter.

Även inom den styrande majoriteten finns olika åsikter om kommunens delaktighet i finansieringen av Citybanan. Frågan ska beredas mer och tas upp på nytt i kommunstyrelsen.
Sammanlagt ska hela länet betala 595 miljoner kronor, enligt den finansieringsmodell som tagits fram. Landstinget och Uppsala kommun står för den största delen i finansieringsmodellen, medan Älvkarleby betalar minst med sina 4 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om