Östhammar marknadsförs som Roslagskommun

Östhammars kommun satsar på att marknadsföra sig som en del av Roslagen. Målet är att bli mer attraktiv för företag, besökare och kommuninvånare samt att inflyttningen ska öka.

Östhammar2009-05-28 11:11
Kommunen har sedan i höstat jobbat med att ta fram en ny så kallad kommunikationsplattform, i samarbete med en reklambyrå i Uppsala.
- Tidigare har marknadsföringen av kommunen spretat åt olika håll. Nu är det meningen att man ska känna vem som är avsändare, säger informationschefen Sirkka-Liisa Bergkvist.

Kontrastverkan är ett ledord i den nya marknadsföringen. Med hjälp av bilder på människor i naturskön omgivning vill kommunen signalera till stressade, köande storstadsbor i Uppsala och Stockholm att det finns ett annat sätt att leva i Östhammars kommun. Ordet livskvalitet byts också ut mot "En del av Roslagen". Kommunanställda har fått ge synpunkter på marknadsföringsidéerna under resans gång.
- Det har varit till stor hjälp, säger Sirkka-Liisa Bergkvist och tillägger att den nya marknadsföringsplattformen kommer att visas upp för besökare på Albrektsmässan vid Sjötorget i helgen.
- Vi ser alla kommuninvånare som marknadsförare av Östhammars kommun och om de inte tycker att budskapet är bra, då är det inte bra heller. Vi kommer att göra en utvärdering innan vi börjar att använda plattformen i annonser och på affischer.

Att ta fram den nya kommunikationsplattformen har enligt Sirkka-Liisa Bergkvist kostat 90 000 kronor. Kommunens ekonomi är ansträngd och till följd av det kommer man inte satsa alltför mycket på dyr marknadsföring.
- Men att prata kostar ingenting, säger kommunalrådet Margareta Widén Berggren (S).

Varken hon eller de andra kommunalråden Anna-Lena Söderblom (M) och Jacob Spangenberg (C) ser något problem med att marknadsföra kommunen som en del av Roslagen.
- Även om jag bor i Gimo ser jag det som att hela kommunen är en del av Roslagen, säger Margareta Widén Berggren.
Kommunen kommer dessutom att göra trycksaksmaterial där man lyfter fram de olika tätorterna.
- Vallonbruken lyfts även fram inom turistverksamheten, säger Anna-Lena Söderblom.

Näringslivschefen Ulf Andersson påpekar att många företagare i kommunen har uttryckt önskemål om att kommunen borde bli bättre på just marknadsföring.
- Företagen har i enkäter svarat att det är viktigare, än exempelvis bättre attityder från kommunen eller snabbare handläggning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om