Orden kommer från en hemtjänstanställd och bakgrunden till dem är Östhammars kommuns nya avtal med Samhall, där Samhall nu övertar uppgifter som tvätt, handling och städ från hemtjänstpersonalen.
– Hittills har det inte alls fungerat bra. Informationen till oss och till våra brukare har varit mycket dålig och vi får in jättemånga klagomål, säger den anställda.
Som exempel nämns att städningen brister. Att det dammas dåligt eller inte alls, att golv har torkats och därefter dammsugits samt att städningen utförs alldeles för snabbt och slarvigt.
Vidare är det enbart de större städtillfällena som Samhall övertagit. Många brukare har något som kallas lättstäd mellan de större städningarna och den är det fortfarande tänkt att hemtjänstpersonalen ska utföra.
– Och när det gäller tvätten så ska brukaren, eller vi i personalen, lägga den i en stor säck. Men det är inte allt som Samhall tar emot för tvätt, så om exempelvis täcken och kuddar behöver tvättas är det vi som gör det i alla fall.
Samhalls personal har heller inga nycklar till brukarna. När de kommer för att hämta tvätt, handlingslistor eller för att städa är det brukarna själva som måste låsa upp dörren. Ett orosmoment för många äldre, som har svårt att förflytta sig och som inte tycker om att öppna dörren för främmande människor.
– Varken vi eller brukarna har fått någon information om när de tänker komma heller, så helt plötsligt kan det ringa på dörren till en brukare innan vi ens har hunnit vara där för att hjälpa honom eller henne upp ur sängen. Öppnas inte dörren då går de miste om hjälpen.
En brukare som UNT pratat med är så missnöjd med hanteringen av allt det nya att han nu i stället väljer en privat städfirma att städa hans hem. Något han känner sig tvingad till, då han själv är alltför ofärdig för att kunna göra det.
– Dessutom är vi tvungna att lämna in en fullmakt med vårt kortnummer för att Samhall ska kunna handla, eftersom de inte får hantera kontanter. Det känns alldeles för osäkert att göra det och när jag vägrade straffades jag genom att de inte handlade åt mig på en hel månad, säger brukaren.
Lena Nilsson Sääf är områdeschef inom Vård och Omsorg. Hon medger att det varit en del inkörningsproblem sedan projektet sjösattes i mars, men tycker att hon nu får alltfler positiva reaktioner från brukare. Speciellt när det gäller tvätten.
– Vi skulle ha kunnat vara ännu tydligare i kommunikationen med våra brukare och kanske kallat till ett brukarmöte för att informera. I stället skickade vi bara ut skriftlig information och det räckte inte, kan vi konstatera nu i efterhand.
Att Samhall nu övertar en del av hemtjänstpersonalens arbetsuppgifter, innebär det att ni kommer att se över antalet anställda inom hemtjänsten?
– Vi arbetar ständigt för att ha en personalgrupp som är rätt anpassad, så visst kan det bli förändringar framöver. Men ingen ska behöva sluta inom Vård och Omsorg på grund av det här, säger Lena Nilsson Sääf och fortsätter:
– I stället ger det oss möjlighet att kunna ge hemtjänst med utbildad personal till alla våra brukare och flera av våra timvikarier kan också erbjudas fasta tjänster.