Omsorgskritik – saknar vårdplaner för de äldre

Östhammars kommun får kritik i en ny rapport om äldreomsorgen. Bland annat är kännedomen om brukarnas behov för dålig, menar revisorerna som granskat.

Östhammars kommun måste förbättra arbetet med genomförandeplanerna i äldreomsorgen. Det konstateras i en ny rapport från revisionsföretaget KPMG som granskat kvalitetsstyrningen.

Östhammars kommun måste förbättra arbetet med genomförandeplanerna i äldreomsorgen. Det konstateras i en ny rapport från revisionsföretaget KPMG som granskat kvalitetsstyrningen.

Foto: Dragi Prvolovic/TT

Östhammar2021-11-04 06:00

Kommunrevisorerna har tagit hjälp av revisionsföretaget KPMG för att undersöka hur resurserna används i äldreomsorgen. KPMGs sammanfattande bedömning är att "socialnämndens kvalitetsstyrning och resursanvändning inom äldreomsorgen inte sker på ett tillräckligt ändamålsenligt sätt".

Mats Sjöborg (L), ordförande för kommunrevisorerna, som beställt granskningen menar att kritiken är allvarlig.

– Rapporten är ovanligt tydlig i sin kritik, tydligare än sådana här rapporter brukar vara, säger han.

Framförallt visar granskningen att det ibland saknas genomförandeplaner, alltså planer för hur brukarnas omsorgsbehov ser ut. Rapporten bygger på intervjuer med socialchef, enhetschefer och medarbetare inom äldreomsorgen.

– Jag har stött på fall där äldre med hjälpbehov inte har förstått vad de betalar för eftersom fakturan inte varit specificerad, säger Mats Sjöborg.

undefined
Mats Sjöborg (L), ordförande för kommunrevisorerna i Östhammar, tycker att kritiken är allvarlig.

När en äldre person söker hjälp hos kommunen, antingen för att få hemtjänst eller för att få flytta in på något av kommunens särskilda boenden ska det skrivas en genomförandeplan. Den ska innehålla mål med insatsen, hur mycket hjälp som krävs och speciella önskemål som brukaren kan ha, till exempel hur ofta personen vill duscha.

Granskningen visar att det ibland inte finns någon plan alls, men det varierar också hur planerna är skrivna. En del planer var omfattande, andra korthuggna. Revisorerna anmärkte på att brukare med aktiva anhöriga tenderade ha mer genomarbetade planer. 

– Det är ju inte bra att det skiljer sig åt, man ska inte riskera få sämre vård för att man saknar aktiva anhöriga, säger Mats Sjöborg.

I rapporten framgår att ledningsgrupp och chefer ser planerna som viktiga arbetsverktyg, medan flera intervjuade inte ansåg att de användes som det är tänkt. Några intervjuade var osäkra på om personalen ens läste planerna. 

KPMG konstaterar vidare att socialnämnden vetat om bristerna sedan en tid och att det nu är "av stor vikt att nämnden skyndsamt stärker sin kontroll avseende genomförandeplaner". Detta eftersom även tidigare internkontroller har visat att det i många ärenden saknas genomförandeplaner och att det inte följs upp. Risken för brister bedöms dessutom internt som hög.

Under 2021 har socialnämnden bland annat genomfört en utbildning för chefer och handläggare för att komma till rätta med problemen. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!