Ombyggnad av väg 288 överklagas
Enligt Vägverket kommer ombyggnaden av 288 mellan Jälla och Hov förmodligen inte att kunna påbörjas i år. En orsak till att det dröjer är att flera överklaganden mot projektet inkommit. Föreningen Rasbo i samverkan (RiS) anser till exempel att man har ett bättre förslag på en annan vägsträckning som skulle ge en säkrare och snabbare väg i det långa loppet.
Ingemar och Siv Hjelm som har sin fastighet strax intill väg 288 i närheten av Hovgården är en av flera fastighetsägare som skulle drabbas om Vägverket väljer att bygga ut den befintliga vägen i stället för att satsa på en ny vägsträckning. Bland annat befarar de att deras hus kan förlora i värde.
Foto: Eva Nevelius
- Det här innebär att det drar ut på tiden. Överklagandena ska sammanställas och skickas till näringsdepartementet och regeringen som tar beslutet slutgiltigt, berättar Rolf Svahn Vägverkets projektledare.
Han beräknar att handläggningen kan ta tre till sex månader.
Därefter tar det fyra till fem månader att upphandla en entreprenör.
- Sedan ska vi hitta en lämplig årstid för att påbörja bygget också.
Men medlemmarna i RiS anser inte att deras överklagande behöver försena projektet över huvud taget. De påpekar att det är möjligt att starta ombyggnaden av väg 288 öster om Älbybacken i Rasbo där planeringen redan är klar ut mot Alunda.
Föreningens eget förslag om en ny dragning av vägen mellan Älbybacken i Rasbo och E 4-rondellen vid Vaksala-Eke har dessutom varit känt ända sedan 2003.
- Många säger att vi fördröjer det här och att det nu är för sent. Men hade man börjat utreda vårt alternativ redan 2003 så hade det inte blivit så här, säger Lars-Gunnar Karlsson.
Det föreningen motsätter sig är att Vägverket tänkt sig att bygga om den befintliga vägen och blanda lokal- och genomfartstrafik på sträckan mellan E 4-rondellen och Älbybacken. I stället vill man ha en sydlig dragning av en helt ny genomfartsled för pendlare och tung trafik. Dagens väg skulle kunna nyttjas som lokalväg för de boende i området och långsam trafik. Något som saknas helt i Vägverkets förslag.
Att, som Vägverket vill, förvandla den nuvarande vägen till två plus ett-väg med vajerräcken större delen av sträckan ger de inte mycket för. De menar bland annat att det blir långa sträckor där det är omöjligt att köra om.
- Många boende i fastigheter längs med vägen kommer att få åka till en annan plats och vända för att komma in på sina tomter. Dessutom tvingas man göra hål i vajerräckena för att gående ska kunna ta sig över till busshållplatser, hävdar Lars-Gunnar Karlsson.
Någon merkostnad tror de inte att deras förslag innebär.
- Vägverket har inte utrett vårt alternativ men den information vi har visar att det blir dyrt att göra om den gamla vägen på ett trafiksäkert sätt med planfria korsningar för till exempel cykelvägar. Det blir billigare att gå på vårt förslag med en ny dragning, säger Lennart Ehrengren.
Han poängterar att de inte är ute efter att "förstöra" för pendlare från till exempel Östhammar. De vill bara att Vägverket ska göra rätt från början.
Och helt orealistiskt är förslaget inte enligt Rolf Svahn på Vägverket.
- Visst är det möjligt att genomföra men det blir andra problem eftersom vi skulle ta ny mark i anspråk. Det handlar om strövområden men också många hektar jordbruksmark skulle gå åt. Vi vill i första hand utnyttja den befintliga vägen i stället för att bygga nytt, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!