Olycksbåten kan ha slitit sig

En fråga som inte kan besvaras i polisutredningen om den tragiska segelbåtsolyckan på Gräsöleden utanför Öregrund i augusti är varför de båda män som drunknade vid gav sig ut i det hårda vädret. Olycksbåten kan dock ha slitit sig.

Olycksbåten klarade inte hårt väder.

Olycksbåten klarade inte hårt väder.

Foto: Christer Bergström

Östhammar2007-10-29 17:08
Det står klart sedan polisen i Östhammar nu släpper utredningsmaterialet efter flera månader av förundersökningssekretess. Den långa sekretesstiden har valts med hänsyn till anhöriga.
Olle Rehn, närpolispolischef i Östhammar, har en egen teori "utanför utredningen" om varför de båda männen gav sig ut på Gräsöleden:
- Vi tror att männen, 26 och 51 år gamla, skulle övernatta i segelbåten uppe vid Örskärssund på norra Gräsö, kvällen före olycksdagen. Det sista livstecknet från dem var då 26-åringen sms:ade till sin flickvän strax före klockan elva på kvällen och berättade att de var uppe vid norra Gräsö, säger han och fortsätter:

- En tänkbar teori är att båten slet sig sedan de tog läger vid Örskärssund. Männen valde i så fall inte själva att gå ut i det hårda vädret, säger Olle Rehn.
Sjöfartsinspektionen slår fast i utredningen att segelbåten, en Fabola Campus 600, var olämplig att gå ut med på öppet vatten och i hårdare väder än när vinden är mellan tio och fjorton sekundmeter.
Den här dagen blåste det mellan 23 och 28 sekundmeter och över 30 sekundmeter i byarna; alltså full storm.

Polisen har, så långt det gått, kartlagt männens färd.
Ögonvittnen såg hur männen söndagen den 26 augusti, ett par dagar före olyckan, körde segelbåten med båtvagn till Malmplatsen i Nollerbyn på Söderön utanför Östhammar.
Där startade männen sin seglats.
Färden gick norr ut på västra sidan om Gräsö, mot Öregrund.
Måndagen den 27 augusti möter en båtägare männen vid lunchtid halvvägs mot Öregrund. Olycksbåten är på väg norr ut. Senare på kvällen skickar 26-åringen sms:set till sin flickvän och berättar att de är norr om Örskärssund.
Klockan 14.15 på tisdagen den 28 augusti upptäcker Mikael Ström, som är maskinist på Vägverkets färja Pluto, hur en båt flyter uppochner i vattnet, cirka 100 meter om Dummelgrund. Han slår larm.
Tio minuter senare har den passerat färjeleden omkring 300-400 meter.
Klockan 14.35 är sjöräddningen på plats.

Klockan 14.40 påträffas den ena kroppen drivande i vattnet.
Klockan 15.00 hittas den andra kroppen i vattnet, ett kort stycke därifrån. Båda männen hade röda segelflytvästar.
- Vad vi fått fram var det hela tänkt som en ren nöjessegling, från början. De var inte ute på något arbetsuppdrag, de tyckte om att segla, säger Olle Rehn.
Sjöfartsinspektionen anser att männen använde så pass mycket segel som vädret tillät, det konstateras bland annat efter hur och vilka tampar som var spända. Masten var hel innan bärgningen av båten började. De skrapmärken som finns på skrovet kom till på grund av bärgningen. Männen gick aldrig på grund. Båten var vidare försedd med centrumbord och hade ingen fast köl. Centerbordet saknas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om