I samband med Trafikverkets vägutredning år 2012 var fyra alternativ aktuella för sträckan Gimo-Börstil. Trafikverket förespråkade alternativ A som innebar att länsväg 288 skulle få en sydligare dragning från korsningen med väg 292 mot Harg/Österbybruk i Gimo, genom skogen. Kostnaden uppskattades grovt räknat till 185 miljoner kronor. Men kvaliteten i utredningen brast – slutsatserna blev samhällsekonomiskt olönsamma och löste inte heller transportbehoven på ett bra sätt. Det fanns också olika uppfattningar mellan Trafikverket, Regionförbundet och kommunen om hur man skulle gå vidare. Man enades därför om att ett omtag krävdes.
Just nu befinner sig Trafikverket i slutfasen av en så kallad åtgärdsvalsstudie för Gimo-Börstil. En arbetsgrupp med representanter från Trafikverket, Regionförbundet, länsstyrelsen, Upplands Lokaltrafik och Östhammars kommun har jobbat med frågan och dessutom har man flera workshops gjort med olika målgrupper och intressenter – bland annat gymnasieungdomar som är beroende av buss. Trafikverket har som mål att underlätta resande med kollektivtrafik och att skapa säkra stråk för oskyddade trafikanter.
Ivan Andic som är regional planerare på Trafikverket vill inte säga om det lutar åt att vägen ska dras genom eller utanför Gimo.
– Vi ska göra en samlad effektbedömning, men jag kan inte säga i dag vad det blir för resultat. Ganska snart kommer ett gemensamt beslut, säger Ivan Andic.
Kommunstyrelsens ordförande Jacob Spangenberg (C) är kritisk till Trafikverkets hantering av frågan och att processen dragit ut på tiden.
– Det finns fortfarande inget resultat, vilket ärligt talat känns bedrövligt.
Är ni överens inom kommunstyrelsen i fall vägen bör gå genom eller utanför Gimo?
– Jag passar på den frågan. Men blir det som jag tror kommer det inte ens att finnas utrymme för sådana diskussioner. Vägen kommer att gå genom Gimo på ett eller annat sätt, för det finns inget annat ekonomiskt alternativ.
Kan du verkligen veta det?
– Jag är ingen expert, men 200 miljoner kronor tror jag absolut inte räcker till något mer än två plus ett-väg i befintlig sträckning, kanske bara med befintligt broläge i Hökhuvud till och med.
– En ny vägdragning, järnvägsundergång eller övergång och ny bro över Olandsån är lika bra att glömma. Men om vi kan skaka fram 200 miljoner till, då kan vi börja snacka, säger Jacob Spangenberg.