UNT skrev nyligen om den namnlista med drygt 800 underskrifter som inlämnats till bygg- och miljökontoret angående den nya detaljplanen för Öregrunds hamn. Samråd pågår, och undertecknarna vill att kommunen inkluderar en förlängning av piren med minst 170 meter för att få en mer skyddad hamn och samtidigt skapa ett hundratal nya båtplatser. Andra är mer tveksamma till projektet. Kommunstyrelsens ordförande Jacob Spangenberg (C) har lyft fram risken för att det skulle kunna bli mycket kostsamt för kommunen.
Den nybildade hamngruppen i Öregrund menar att kommunen inte genomfört nuvarande detaljplan till punkt och pricka, och att det inte är nödvändigt den här gången heller – man vill däremot att möjligheten ska finnas.
– Det finns ingen som helst skyldighet för kommunen att finansiera kostnaden, och det finns massor med alternativ, säger Bertil Lundström i hamngruppen.
Men enligt Boverket kan det sluta med att kommunen som huvudman blir skyldig genomföra pirförlängningen om den finns med i detaljplanen.
– Om en kommun antar en ny detaljplan och säger att de här allmänna platserna ska finnas med, då måste de också byggas ut i takt med att detaljplanen genomförs, säger Klara Falk som är planeringsarkitekt på Boverket.
Kravet på genomförande gäller inte vattenområden och kvartersmark. Men att det skulle gå att ta med pirförlängningen som "vattenområde" i den nya detaljplanen är kommunens bygg- och miljöchef Charlotte Köhler tveksam till.
– Pirförlängningen var inritad som allmän platsmark i planen innan den delen togs bort av politiken. Syftet med en förlängning är ju att skapa land där det i dag är vatten.