Besökare vid Industrihydraulik AB i Östhammar uppmanas via en skylt att ta på hörselskydd innan de öppnar dörren till verkstaden, men just den här dagen verkar det gå bra utan. I alla fall är det inget Mikael Alvén fäster någon vikt vid när han trycker ner dörrhandtaget och sedan visar runt i de stora lokalerna på Gammelbygatan.
– Där är avdelningen för hydraulik, där borta är svetsrummet och här byggs båttvättarna, berättar han.
Mikael Alvén är vd för Rentunder Holding AB och även för dotterbolaget Rentunder AB. Samarbetet med Industrihydraulik AB i Östhammar är dessutom mycket nära.
– Industrihydraulik har funnits i mer än 40 år och det var hit uppfinnaren Karl-Axel Bartholf från Gävle kom med sin idé om en båttvätt. Karl-Axel bildade företaget Rentunder 2009 och ett år senare fanns den första båttvätten på plats i Nynäshamn.
Själv är Mikael Alvén ekonom i grunden och son till Jan Alvén, som tillsammans med Lennart Njurling grundade Industrihydraulik. Att han därför knöts till Rentunder var naturligt och han har varit företagets vd sedan 2011.
Mycket av tiden fram till nu har ägnats åt utveckling. Processen har varit lång, men innan de gick ut offensivt ville de vara säkra på produktens funktion. Något de nu är.
– Alla produkter har barnsjukdomar i början. Det hade vi också, men nu har vi kommit förbi dem och båttvätten är mycket driftsäker, säger Håkan Lundby när han står och skruvar på den senaste i raden av båttvättar. En tvätt som snart ska placeras ut i Vollen i Oslofjorden.
I Norge är säsongen för tvätt av båtar begränsad, precis som i Sverige, men i många andra länder pågår den året om och för ett och ett halvt år sedan började Rentunder lansera sin tvätt utanför Sveriges gränser.
Hittills har de sålt till sju länder och i dagarna blev det klart med en stororder till USA.
– Ja, det var riktigt roligt. Vi har en samarbetspartner där som tidigare köpt en båttvätt. Nu blev det klart med två till och de har också chansen att exklusivt få sälja för oss i stora delar av USA. Totalt kan det samarbetet vara värt över 450 miljoner kronor i försäljning de närmaste sex åren, säger Mikael Alvén.
I Sverige finns i dagsläget ett tiotal anläggningar. Nya tvättar kommer i år att fraktas till bland annat Helsingborg och Arkesund och den potentiella marknaden sägs vara uppemot trehundra båttvättar. Bara här i landet.
– Det här banar för nyanställningar både i Östhammar, där vi sätter ihop delarna, och i Arboga där vi slutmonterar tvättarna. Dessutom söker vi aktivt efter säljare, säger Mikael Alvén och fortsätter:
– Sett till hela världen är marknaden i det närmaste obegränsad. Det vi gör är ett pionjärsarbete, men uppskattningsvis är marknadspotentialen för rengöring av båtskrov över 50 miljarder kronor om året.
Rentunders båttvätt fungerar ungefär som en biltvätt. Den har stora borstar som går under båtens skrov och på en kvart är undersidan ren och fri från exempelvis havstulpaner och sjögräs.
Mikael Alvén berättar att det finns företag som gjort försök åt det här hållet tidigare, men att ingen har lyckats i närheten av den omfattning Rentunder har.
Vad är det då som är så bra med er båttvätt?
– För den enskilde båtägaren innebär möjligheten att tvätta båten i en båttvätt att den årliga målningen av skrovet inte längre är nödvändig.
– Det sparar naturligtvis både tid och pengar, men den allra viktigaste aspekten är miljön. Färgen man målar båtarna med är nämligen giftig och främst koppar läcker ut i vattnet från den.
Av alla fritidsbåtar som målas, målas 90 procent med giftig båtfärg enligt Mikael Alvén och målsättningen är att den användningen ska fasas ut.
Regelverket har också skärpts på flera håll och i exempelvis staten Washington i USA har ett förbud redan införts, i ett första skede för att rädda statens laxodlingar.
– Koppar gör att laxarna inte kan känna lukt och det gör i sin tur att de inte hittar rätt när de ska para sig.
På svenska båtupptagningsplatser har värden som är mer än 500 gånger högre än riktvärdena uppmätts och numera uppmanas varken barn eller husdjur att vistas på dessa platser.
– Den som skrapar bort gammal färg och målar på ny utsätts också för de skadliga ämnena, så färgen är verkligen inte bra för någon.
Men när båtar tvättas i er båttvätt, frigörs inte giftiga ämnen då?
– Jo, när båtarna är målade med giftfärg gör det förstås det. Men under våra tvättar har vi en bassäng där alla ämnen fångas upp och den kan sedan tömmas en gång om året. Dessutom tillförs inga nya gifter, så vår lösning är helt miljöneutral, säger Mikael Alvén.