Nya grepp på Vallonskolan

Entreprenörskap och nytt schema ska göra skolan roligare och mer verklighetsförankrad. Lärarna har redan märkt att skolket har minskat.

Sofi Lahyani och Daniel Carlqvist tittar på en uppfinning som gymnasieelever har gjort. Efter mycket skratt kom de fram till att det var en sak att rulla upp trädgårdsslangen på.

Sofi Lahyani och Daniel Carlqvist tittar på en uppfinning som gymnasieelever har gjort. Efter mycket skratt kom de fram till att det var en sak att rulla upp trädgårdsslangen på.

Foto: Magdalena Prevéus

Östhammar2013-12-05 19:00

Vallonskolan i Gimo är en av kommunens fyra skolor som deltar i projektet Entreprenörskap i skolan. Syftet är att knyta näringslivet närmare skolan och få in entreprenöriella förhållningssätt både hos elever, lärare och skolledare.
–  I dag är kunskap så mycket mer än att kunna rabbla kungar och årtal, säger Anna Steinwall, processledare på projektet.

Hon syftar på att det krävs både kreativitet och uppfinningsrikedom och att det är egenskaper som är bra att ha oavsett vilken arbetsplats eleverna hamnar på i framtiden. Hon menar också att skolan måste moderniseras och hänga med i det övriga samhället, där entreprenörskap spelar en allt större roll.

En del av projektet innebär att eleverna har bytt schema. Sedan i höstas läser de ett ämne i taget under en intensiv period, därefter byter de ämne. Teknik och NO-läraren Per Vainu är nöjd med det nya arbetssättet.
– Det ger både kontinuitet och spelrum. Det vi inte hinner göra den ena dagen kan vi skjuta upp till nästa dag. Vi kan också planera in studiebesök och raster hur vi vill.

Genom att ha en klass hela dagen, sju dagar i veckan menar Per Vainu att han får bättre överblick, både över närvaro och kunskaper. Både han och kollegan Lennart Lindqvist har sett en minskning av skolk och skadegörelse sedan det nya arbetssättet infördes.
– Det har blivit en roligare skola, både för elever och lärare, säger Lennart Lindqvist.

Niondeklassaren Ebba Lindgren är också nöjd med det nya schemat men har även sett nackdelar. Hon menar bland annat att det kan bli stressigt när läraren lämnar ut många uppgifter som måste göras på kort tid.

Under veckan påbörjade Vallonskolan ett nytt entreprenöriellt projekt i tv-serien Draknästets anda. Genom frågor och övningar satte Sofi Lahyani från Ung Företagsamhet igång elevernas kreativa tankeförmåga, sedan delades de in i grupper för att arbeta fram nya produkter. I slutet av veckan kommer resultatet att visas upp för en jury som består av företrädare från näringslivet. Bästa uppfinning kommer att belönas med ett presentkort.

–  Det här är ett sätt att tänka nytt och gå utanför boxen och det är bra att eleverna möter näringslivet, säger Anna Steinwall.

Projekt Entreprenörskap i skolan pågår under tre år och övriga pilotskolor är Vretaskolan, Hammarskolan och Olandsskolan. Tanken är att alla skolor i kommunen så småningom ska bli delaktiga.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!