Det är Svea som nu har gjort sitt och ska tuffa vidare till Skenäsleden mellan Skenäs och Säter i Bråviken. Som ersättare är alltså Svanhild på väg. Resan har påbörjats och går hela vägen från Björkö utanför Göteborg. Färjan kan köra i maximalt 10 knop och är byggd att gå i skyddade vatten vilket gör att man ofta får sänka farten under långa transporter.
– Om väder och vind tillåter har vi räknat med att resan tar ungefär sex dygn. Hon borde vara framme här uppe på måndag eller tisdag, säger Thomas Eldeen, befälhavare på Gräsöförjan.
Svanhild har kapacitet för 40 bilar jämfört med Svea som kan ta max 22 bilar. Svanhild ersätter alltså Svea som "reservfärja" och trafikerar leden tillsammans med Veronica, den ordinarie färjan som kan ta 48 bilar.
Att Trafikverkets färjerederi flyttar vägfärjorna är inget ovanligt. Man försöker arbeta utifrån devisen "rätt färja på rätt plats vid rätt tidpunkt". Under sommarmånaderna har myndigheten beslutat att man behöver förstärka trafiken på Gräsöleden vilket föranlett den här flytten.
Svanhild ska börja användas i trafik på Gräsöleden i juni när sommartidtabellen tar vid med fyra avgångar i timmen på dagtid.
– Tanken är sedan att Svanhild ensam ska trafikera leden i höst, vinter och vår. Det Gräsöborna framför allt kan förvänta sig är en lite större och mer miljövänlig färja. Svanhild har den senaste avgasreningen, säger Thomas Eldeen.
Svanhild är knappt 66 meter lång och 14 meter bred.