När alla elever njuter av höstlovets första dag på måndag ska lärare i Östhammars kommun sätta sig i skolbänken igen för att utbildas i det nya betygssystemet. Den nya sexgradiga betygsskalan är en del av den nya läroplanen som började gälla i juli i år och årskurs 8 kommer få dem i betygskuverten redan till jul. Men än har lärarna inte fått fullständiga bedömningskriterier från Skolverket med konkreta elevexempel.
– Man har för bråttom att införa det här, jag tycker att man från Skolverkets sida borde ha väntat. Det känns som om man startar upp en fabrik utan att man har hela manualen, säger Jeanette Söderström, idrottslärare vid Frösåkerskolan i Östhammars kommun.
Skolverket har skickat ut stödmaterial med kommentarer till kurs- och läroplaner till lärarna allteftersom under terminen. Men de konkreta elevexempel kommer först efter jul när betygen använts i praktiken. För att få en gemensam uppfattning om den nya läroplanen har lärarna på Frösåkersskolan tillsammans suttit ner och diskuterat och tolkat innehållet. De nya kunskapskraven innebär ett annat sätt att bedöma elevernas kompetens. Skillnaden är att de nya betygen ska sättas enligt en mer heltäckande process än de gamla.
– Vi ska titta på vad eleven kan men även med vilken kvalitet de kan det. Man ska bedöma det man ser, men det är även vilka teoretiska kunskaper eleven har som vi bedömer. Det ligger ett stort ansvar på oss lärare och det gäller att tänka rätt, säger hon.
För elevernas del gäller det att uppfylla samtliga kunskapskrav som står utskrivet i kursplanen, om man missar ett moment blir det ett F i betyget.
– Det går inte finnas något som man inte uppfyller vid betygsbedömningen, det är väldigt viktigt. För idrotten finns det vissa saker som ligger i läroplanen, som eleverna måste kunna, som simning, orientering och dans, säger Jeanette Söderström.
I mitten på december ska lärarna på Frösåker använda de nya betygen för första gången och det är lite nervöst menar Jeanette Söderström.
– Nu har vi mest diskuterat innehållet i kursplanen. Men snart måste vi sätta oss ner och diskutera hur en E-elev ser ut eller hur en A-elev ser ut, vilka kvalifikationer som ska gälla för dem, säger Jeanette Söderström.
Tora Östberg och Karin Göransson går båda i årskurs 8 på Frösåkersskolan. Vid höstterminens slut får de betyg för första gången, och är först ut med det nya systemet. Redan under terminsproven har de blivit bedömda enligt A-E, men de säger att de hela tiden har jämfört de nya resultaten med det gamla systemet med G, VG och MVG.
– Om man fått ett C vill man veta vad det motsvaras i det gamla systemet. Men jag tycker att det har blivit lättare att få högre betyg, om man i det gamla systemet missade ett poäng på ett prov fick du G. Men i detta finns det fler grader så att du kan höja dig, säger Tora Östberg.
Men samtidigt märker de också att den nya läroplanen ställer hårdare krav på elevernas prestation.
– Kriterierna har blivit hårdare med mera måsten. I till exempel musik, om jag kan spela piano behövde jag innan inte sjunga. Men nu måste jag sjunga också för att bli godkänd. Men det är nog rätt bra, man lär sig mer av allt. Men det är jobbigt att ta in så mycket, säger Karin Göransson.