Ny träff om trafikproblemen i Öregrund

Tätare färjetrafik, en ny busstation, bredare körfält och signalljus. Det finns flera idéer om hur trafiksituationen vid Öregrunds färjeläge ska lösas.

Östhammar2006-09-06 00:00
På tisdagen träffades representanter från Upplands Lokaltrafik, närpolisen, Vägverket, Utvecklingsgruppen i Öregrund, tekniska kontoret och stadsarkitekten för att diskutera trafikproblemen vid färjeläget.
Kortsiktigt ska problemet lösas genom att göra om ett av körfälten som används av ombordkörande bilar till busskörfält. Förslaget är under utredning och klartecken från länsstyrelsen väntas om en drygt månad.
Men lösningen fungerar inte under sommarmånaderna. Då växer sig köerna till färjan långa och bägge filerna måste vikas åt bilisterna. I bästa fall startar köerna vid Hamntorget, i värsta fall går de genom hela centrala Öregrund.

Flytt av färjeläget dyrt
Färjelägets placering i centrala Öregrund gör det svårt att hitta en hållbar lösning.
— Stadskärnan är ju egentligen byggd för häst och vagn, säger Hasse Jansson från tekniska kontoret.
Men att flytta färjeläget skulle bli för dyrt, samtidigt som Öregrundsborna är emot en flytt.
Göran Florby på Vägverket föreslog i stället ett signalsystem som gör det möjligt för bussarna att köra i det vänstra körfältet.
Kommunens trafikplanerare Andreas Lytter och Hasse Jansson från tekniska kontoret lade fram en annan idé: Att bygga en busstation vid Filadelfiakyrkan, knappt en kilometer från färjan.
— I Östhammar kan folk tänka sig att gå en bit för att komma till bussen. Kanske måste Öregrundsborna vara beredda på att gå en bit, de också, säger Hasse Jansson.
Öregrunds utvecklingsgrupp vill dock att ändhållplatsen ska ligga vid färjeläget även i framtiden.

Extra färja på sommaren
Utvecklingsgruppens ordförande Tage Sjölander tror att det går att minska köerna genom att stärka färjetrafiken med en färja under sommarmånaderna och samtidigt öka turtätheten.
— Dessutom borde bilisterna släppas på så fort färjan kommer. Nu väntar man ofta på avgångstid innan man släpper på dem, säger han.
Att bredda vägen till färjan för att skapa en extra fil är ett annat förslag från utvecklingsgruppen. Göran Florby lovade att titta närmare på förslagen.
— Det är intressanta idéer. Vi får se om det är ekonomiskt möjligt med tätare turer till exempel, säger han.
Vägverket ska arbeta med frågan under vintern. Men det är oklart om situationen hinner bli löst till nästa sommar.
— Det är inte säkert. Det kan bli svårt att hinna, säger Göran Florby.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om