Ny rutin efter dödsfall
Ingalill Lehnberg i Öregrund ringde på trygghetslarmet i fem timmar utan resultat. Systemet fungerade inte och Ingalill avled.SOS Alarm har nu ändrat sina rutiner för att undvika liknande fall.
På morgonen den 23 juli fick hon känningar av sin sjukdom och hon tryckte som vanligt på trygghetslarmet. Det hade alltid fungerat förut och personal brukade komma inom tio minuter.
Men inte den dagen. Ett avbrott i Telias nät, som leder larmet till SOS Alarm, gjorde att larmet aldrig kom fram i tid.
Ingalills bror fann henne innanför dörren och när ambulansen kom var hon livlös.
Ingalills dotter Catarina Owenius har fått höra att regn och åska slog ut systemet.
- Jag anklagar inte hemtjänstpersonalen, de är jättegulliga, utan jag ifrågasätter systemet. Det måste ju finnas en back-up, ett reservsystem. Kunderna betalar ju för det, säger hon.
Fel på telefonsystemet
Både SOS Alarm och Telia bekräftar att det var ett fel på telefonsystemet den 23 juli mellan klockan 07 och 12 - just den tid då Ingalill Lehnberg sökte hjälp.
Sådana fel händer, enligt Ove Dahlkvist, affärsområdeschef på SOS Alarm för Uppsala län, "ytterst, ytterst sällan".
Vad felet berodde på är inte klart. Telia utreder händelsen och väntas kunna lämna svar nästa vecka. Men de erkänner sig ha problem efter den senaste tidens åskoväder. Cirka 9000 hushåll i landet är utan fungerande telefon.
UNT: Hur kan ni säkra er mot sådant här i framtiden?
- Vi har åskskydd i stationerna och investerar årligen miljontals kronor i det. Men det kan uppstå problem utanför stationerna och då kan man själv skydda sig genom att köpa ett åskskydd till telefonen, säger Cia Edlund på Telia pressjour.
Sedan fallet i Öregrund har SOS Alarm återgått till sitt gamla system.
- Om det uppstår fel hos Telia så går det en annan väg fram till oss. Framkomligheten är säkrad, säger Ove Dahlkvist.
När Catarina Owenius får höra det säger hon:
- Det är ju synd att sådant här ska behöva hända först.
"Information måste ses över"
Frågan togs dock upp i socialnämnen i våras, sedan vice ordförande Anna-Lena Söderblom (m) hört att systemen inte fungerade. Vård- och omsorgschef Christina Hansson bekräftar att det varit avbrott i trygghetslarmet förut, dock aldrig i den här omfattningen.
UNT: Om avbrottet nu beror på vädret- vad kan ni göra åt det?
- Då måste vi se över informationen till brukarna gällande tjänsten. Trygghetslarm signalerar ju trygghet och ger det inte det så är det ju en falsk trygghet. Vi som köper tjänsten måste ju veta att den är säker.
- Men det är för tidigt att dra på för stora växlar. Vi måste se om det är en engångshändelse eller om det beror på sårbar teknik.
Sedan 2003 kopplas trygghetslarmet direkt till SOS Alarm. SOS-personalen talar med dem som ringer, lugnar dem och gör en prioritering innan larmen sänds vidare till kommunens hemtjänst. Det har inneburit att de akuta besöken har minskat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!