Ny lösning krävs för bussfil i Öregrund
Vägverket har gett klartecken till att skapa en bussfil vid färjeläget i Öregrund. För att klara trafikökningen nästa sommar krävs däremot en annan lösning.
Bussfilen kommer troligen att kunna tas i bruk i höst. Exakt när är däremot oklart.
—Det kommer ta lite tid innan allt är färdigt. Vi behöver bland annat ett beslut från länsstyrelsen och sen måste vi skylta om, säger Thomas Hedman, trafikingenjör på Vägverket, region Mälardalen.
Men att använda en av köfilerna som bussfil fungerar inte under sommarmånaderna, eftersom trafiken till färjan ökar dramatiskt.
—Då måste båda filerna användas av bilister, säger Thomas Hedman.
En idé som Vägverket har är att bussarna ska få köra i fältet som används av trafikanterna som ska av färjan. Trafiken ska regleras med hjälp av ett signalsystem. När färjan är vid färjeläget i Gräsö eller ute i Öregrundsgrepen ska bussarna kunna köra fram till färjeläget.
—Än så länge är det bara en tanke. Vi måste kontrollera om den är möjlig och går att finansiera. Men jag skulle tro att det kan gå eftersom det är angeläget att det här fungerar, säger Thomas Hedman.
Den tillfälliga lösningen i sommar, med en busshållplats på Långgatan, har vållat stark kritik både från busspassagerare och förare. Måndag 21 augusti upphör den tillfälliga hållplatsen. Den gamla hållplatsen vid färjeläget kommer dock att vara stängd ännu ett tag i avvaktan på Vägverkets utredning.
Bökig höst
Resenärerna hänvisas istället till Öregrunds busstation, det vill säga hållplatsen utanför Systembolaget, som varit stängd under sommaren.
—Det kommer att bli lite bökigt under inledningen på hösten. Speciellt för Gräsöborna, säger kommunens trafikplanerare Andreas Lytter.
Kommunstyrelsens arbetsutskott har bjudit in Vägverket, Upplands Lokaltrafik, tekniska kontoret, stadsarkitekten, polisen och Öregrunds utvecklingsgrupp i början av september för att diskutera en långsiktigare lösning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!