Det har gått undan. Stefan Gustavsson, som driver och äger Gustis Järn & Fridtid, fick bygglovet den 25 januari. Den 17 maj invigdes brädgården och den nya butiken. Efter en utbyggnad på sammanlagt 1 000 kvadratmeter försöker Stefan Gustavsson och hans medarbetare nu hinna i kapp. Butiken har utökat sortimentet ända sedan han tog över 2009, och omsättningen har ökat närmare 200 procent under samma tid.
Stefan Gustavsson har låtit asfaltera ytan utanför butiken och har anlagt parkeringsrutor. Förr ställde kunderna sina bilar lite hur som helst när de besökte järnhandeln. Stefan Gustavsson hade inget emot det, men ska man bygga ut och göra en butik snygg måste kunderna se det redan innan de kommer in i den, resonerar han.
Stefan Gustavsson märker att det finns en stark efterfrågan på butikens varor. Nyligen började han hålla öppet på söndagar också. Det ska pågå till och med september. I höst ska han och medarbetarna utvärdera hur det gått att hålla öppet på söndagar. Samtidigt vill han inte bli övermodig. Skräckscenariot är att köpa på sig ett stort lager av varor som ingen vill köpa.
– Ni kan återkomma om ett år och se hur det går, säger han.
Varor som säljer bra är gräsklippare och cyklar. Numera säljer butiken även hund- och kattmat. Stefan Gustavssons filosofi bygger på att det går att sälja en vara först när man har den hemma. När en konkurrent slutade att sälja cyklar såg han ett fanns en chans att ta sig in på marknaden.
– Vi har anpassat oss efter vad kunderna vill ha, men det är farligt eftersom man lätt kan handla ihjäl sig. Men om en kund vill ha en viss vara finns det alltid en till som vill ha samma sorts vara.
Konkurrensen är hård i dag. Med ett par knapptryckningar kan kunderna jämföra priserna i olika i butiker. Det finns inget utrymme för höga priser, menar Stefan Gustavsson. På samma gång betonar han att han måste tro på det han gör. Samtidigt tycker sig Stefan Gustavsson märka att Alundaborna är lojala. De återkommer till honom.
– Jag tror att människor efterlyser service i allt större utsträckning, det är bara att gå till sig själv. Om servicen är bra är det lättare att få hjälp.