Under första halvåret i år rapporterades 1 685 avvikelser inom socialnämndens verksamheter. Om det fortsätter i samma takt kommer slutsumman för 2021 landa på 3 370 avvikelser – nästan dubbelt så många som under 2019.
Definitionen av en avvikelse är bred, "en händelse som kan påverka den enskilde negativt". Det kan handla om en fallolycka, en brukare som avslutar sitt eget liv, en person som anser sig dåligt bemött eller någon som får fel sorts medicin.
De klart vanligaste avvikelsetyperna är fallolyckor, brister i läkemedelshantering och brister i tillsyn. De här tre kategorierna har också ökat. År 2019 rapporterades exempelvis 98 avvikelser kategoriserade som "brister i tillsyn". Bara under första halvåret i år rapporterades 372 sådana avvikelser. I fjol var 1 359 avvikelser "fall". Det är fler än tre fallolyckor per dag i snitt.
År 2018 minskade antalet avvikelser kraftigt och samma år hade Inspektionen för vård och omsorg granskat kommunen och konstaterat att det fanns brister i hur man definierade en avvikelse. Kommunen uppdaterade riktlinjer och införde ett digitalt system som gjorde det enklare att rapportera. Exempelvis läkemedelsavvikelser rapporteras automatiskt. Nu har avvikelserapporterna ökat markant.
– Det är fler som rapporterar och lättare att rapportera, förklarar Anette Frode, medicinskt ansvarig sjuksköterska i kommunen.
Hon lyfter fram att individ- och familjeomsorgen sedan en tid ingår i samma avvikelsesystem som vård och omsorg vilket ska ha ökat antalet avvikelser. Men under exempelvis andra kvartalet i år stod individ- och familjeomsorgen för 5 av 676 avvikelser, 0,7 procent.
Kommunen analyserar varje avvikelse. Av 109 rapporter om "brister i tillsyn" andra kvartalet i år var 100 kopplade till att nattpatrullen inte genomfört tillsyn. Här konstaterar kommunen att patrullen får många larm mellan klockan 05 och 07 vilket gör att planerade tillsynsbesök kan utebli. Nu ska man se över resursplaneringen.
Varje händelse bedöms också utifrån allvarlighetsgrad sett till konsekvenser för brukaren. Riktigt allvarliga konsekvenser är ovanligt. Det vanligaste är att avvikelsen har "måttliga" konsekvenser för brukaren, exempelvis sårskador, blåmärken, smärta och oro.
När man bedömer orsaker till att en avvikelse inträffat är den vanligaste att den enskilde överskattat sin egen förmåga. Det är bedömningen i över en femtedel av ärendena. Dock är det många avvikelser där ingen orsak anges vilket man anser är en brist
– Vi trycker hårt på att alla våra medarbetare ska rapportera varje liten avvikelse. Det är genom dem vi identifierar problem och kan åtgärda, säger Lina Edlund, chef för sektor omsorg.
Kommunen tycker inte att man ska se negativt på att antalet avvikelser fördubblats på bara två år.
– Det kan låta märkligt, men vi brukar säga att ju fler avvikelserapporter vi har, desto bättre kan vi bli. Om vi inte hade några avvikelser skulle det tyda på en tystnadskultur, säger Lina Edlund
Det rapporteras i snitt nio avvikelser per dag, är det rimligt?
– Jag vågar inte svara på det. Vi har inga sådana jämförelser. Dock kan man konstatera att på en vanlig dag gör vi 3 216 besök inom hela vår verksamhet. Om det inträffar tre fallolyckor per dag har vi gjort 3 213 besök där det inte gjort det, säger Lina Edlund.