Naturskolan på blåbärsjakt

Skolan har inte fått ta sig namnet Snesslinge naturskola än. Men nog gör den ständigt nedläggningshotade glesbygdsskolan skäl för namnet den aspirerar på. UNT följde med ut på blåbärsplockning när två-treorna skulle lära sig göra blåbärssylt riktigt från grunden.

På tisdagen eleverna på Snesslinge skola ut på svamp och blåbärsplockning. Från vänster: Tindra Nilsson, Viktor Erikson, Kevin Tiempo, André Pousette och Melinda Runarsson.

På tisdagen eleverna på Snesslinge skola ut på svamp och blåbärsplockning. Från vänster: Tindra Nilsson, Viktor Erikson, Kevin Tiempo, André Pousette och Melinda Runarsson.

Foto: Matti Pohjola

Östhammar2009-08-25 17:36
På tisdagseftermiddagarna skall två-treorna på Snesslinge skola i Östhammars kommun få sin undervisning ute i det fria. När UNT besöker klassen i skolan som hoppas kunna ta sig namnet Snesslinge naturskola, är det blåbärs- och svampplockning som står på schemat. Eleverna går på led, hand i hand, i rask takt genom skogen. Alla bär gummistövlar.
- Det är kul! Det finns mycket att upptäcka i skogen, säger Tindra Nilsson, som svar på frågan om vad som är bäst med naturstigen.

Lärarna Britt-Marie Eriksson och Susanne Beverskog tar med de 18 barnen ut till ett rustikt vindskydd med grillplats som frivilliga föräldrar byggt åt barnen invid skogsbrynet. Här samlas de för att gå igenom eftermiddagen. Barnen sitter på träbänkar i en halvcirkel runt pedagogerna. De pratar om vilka svampar eleverna ska titta efter och att de ska plocka blåbär för att kunna göra sylt tillsammans och sedan äta den till pannkakor.
- Höstkantareller! Ropar plötsligt ett av barnen när de väl tagit sig till svamp- och blåbärsstället i granskogen. Alla rusar över mossan för att fylla sina kåsor.

Britt-Marie Eriksson har arbetat på Snesslinge skola sedan 1991. Hon är imponerad av föräldrarnas engagemang och kampvilja.
- De vill verkligen att skolan skall vara kvar, säger hon och fortsätter:
- Det är viktigt för ett barns utveckling att alla har kontakt: skolan, föräldrar och vänner.
Längst den 1,5 kilometer långa naturstig elevernas föräldrar har gjort finns mycket att titta på. Förutom det naturen själv har att erbjuda finns djurskyltar som barnen har gjort. De fungerar både som markeringar för att barnen inte skall tappa orienteringen på stigen och som upplysningsskyltar för att man skall lära sig de avbildade djuren.

I en glänta står en kåta uppställd. Även den har föräldrarna gjort helt ideellt. Inuti kåtan finns låga träbänkar som eleverna sitter på.
- Det är roligt att vara här, säger Kevin Tiempo och hans klasskamrater och tar en paus där inne.
Det är många som har bidragit till att skolan förutom lärare och föräldrar. Fyra markägare har upplåtit sin mark till skolan för att det skall kunna bedrivas undervisning i naturen.

Föräldrarna har också tagit initiativet till att bilda en naturskoleförening, berättar Ola Lejman, skolans rektor.
- Föreningen är nödvändig när man skall söka medel för att knyta till sig gästlärare och andra experter, säger han.
Ola Lejman hoppas att inriktningen skall utvecklas.
- Det är engagerande att få jobba med det här.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!