Möte på Gräsö om utmaningar för öbor
I Europa finns människor som lever på små öar med likartade problem och utmaningar. I dag, onsdag, avslutas ett tvådagars transportseminarium på Gräsö, med deltagare från sex länder som utbyter erfarenheter och goda exempel.
—Sverige är det land i Europa som har flest fastboende på små öar. Vi har 500 små öar med totalt 32 000 invånare, säger Bengt Almkvist och betonar att öborna i Europa står inför likartade problem.
—Däremot kan olika lagar, traditioner och uppfinningsrikedom påverka hur lösningarna ser ut.
Flera utmaningar
Frank Corcoran från ön Cumbrae, 40 kilometer från Glasgow i Skottland, berättar att livet för de 1 200 öborna på Cumbrae blivit något bättre den senaste tiden. Genom att färjan numera är i trafik även på kvällarna har mycket vunnits.
—Nu kan man åka och jobba på fastlandet och komma hem senare.
Cumbraeborna står emellertid inför en rad utmaningar. Någon industri finns inte. Jordbruket har varit dominerande på ön, men håller på att försvinna genom nya regler som inte stämmer överens med det traditionella jordbruket på Cumbrae. Ett annat problem rör transporter av personer och gods. Det är rätt kostsamt att använda färjan. Priset för gångpassagerare är ungefär 50 kronor tur och retur, medan det för bilister kostar ungefär 200 kronor.
—Det blir dyrt att bygga hus på Cumbrae, eftersom man måste transportera timmer och stenar.
Avgiftsfritt lockar
Frank Corcoran tänker verka för att regeringen gör färjetrafiken avgiftsfri, precis som i Sverige.
— Regeringen anser att vägen inte fortsätter ut över vattnet. Men vi betalar lika mycket i skatt som alla andra och jag tycker att vi borde ha avgiftsfri färjetrafik.
I Finland har man löst problemet på ett annat sätt, berättar Rabbe Stenström som kommer från Västanfjärd i den åbolänska skärgården.
— För alla som inte är bofasta i skärgården kostar det pengar att åka med färjan. För bofasta är det gratis.
Kerstin Lindblad från Glesbygdsverket deltar också i seminariet på Gräsö.
— Öar utan fastlandsförbindelse klassar vi som glesbygd. Transporter kan vara den enskilt viktigaste frågan för många öbor, och färjan är livlinan.
FAKTA
Under två år har medlemsländerna i ESIN träffats och tillsammans med experter och politiker diskuterat 18 olika teman som öborna valt ut. Bland annat har det handlat om skola, boende, turism, jordbruk, energi och transporter.
—Många ösamhällen håller på att försvinna och dö ut, säger Stefan Andtbacka som är ESIN-samordnare för Sverige.
Syftet med seminarierna är att utbyta erfarenheter av hur livet på öarna ser ut och vad som krävs för att människorna ska kunna bo kvar. I höst ska ESIN ha en stor konferens och sammanfatta vad som kommit fram på de 18 tematräffarna. ESIN kommer att bjuda in politiker och myndighetspersoner både från EU och riksnivå för att peka på problem och nödvändiga åtgärder.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!