Möte om Husbackabron engagerade

Ett 40-tal åhörare slöt upp på onsdagens möte om Husbackabron vid Karösundet. Trafikverket fick en hel del kritik men håller fast vid att bron inte bör förlängas.

Östhammar2011-09-08 10:48

På onsdagskvällen höll Östhammars kommun och Trafikverket ett öppet möte om planerna på förstärkning och breddning av bron över Karösundet.

Trafikverket presenterade sin arbetsplan och bygghandling och förklarade att man fortfarande ska utreda förutsättningar och konsekvenser för muddring i vattenfåran.
–  I och med stormen Per år 2007 gjordes i princip en muddring och det är nu fyra centimeter ner till fast berg under bron, säger Malin Ling på Trafikverket.

Planen innebär att bron får två körfält och att tunga fordon kan passera sundet. Under samrådsmötet med Östhammars kommun i våras framfördes önskemål om att förbättra trafiksituationen även för gående och cyklister, det kommer nu att göras genom bredare väggrenar på båda sidor av vägbanken.

Kvällens möte behandlade i huvudsak vattenkvaliteten i Gran- och Östhammarsfjärden och utredningen av muddringseffekter. Trafikverkets slutsatser är dels att om ingen bank och bro hade byggts på 1960-talet hade det troliga förloppet varit igenväxning av sundet likt Söderbysundet, dels att bron gör att strömningshastigheten lokalt ökar och bidrar till att strömfåran naturligt skyddas från igenväxning, samt att problemet med igenväxning och dålig vattenkvalitet i fjärdarna beror primärt på övergödning.

Ett tiotal åhörare yttrade sig under kvällen och de kritiska rösterna hördes mest. Varför inte riva bro och bank och bygga en högbro över sundet, samt ta bort den naturliga tröskeln som banken och bron en gång i tiden anlades på? undrade någon.

–  Det blir troligtvis svårt att få tillstånd från miljödomstolen eftersom det skulle medföra stora negativa miljöeffekter som är svåra att överblicka, blev svaret från Trafikverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!