Modellflygdag på Lunda flygfält

Intresset för modellflyg har fått ett lyft. Medlemmarna i Östhammars modellflygklubb har ökat kraftigt de senaste åren. Under lördagen visade de upp sina moderna plan med den senaste tekniken.

Torbjörn Benckert.

Torbjörn Benckert.

Foto: Tanja Lönnqvist

Östhammar2011-05-21 21:03

Det blåser över nio sekundmeter på Lunda flygfält, mellan Alunda och Gimo, på lördagen. Inget idealiskt väder för de modellplansbyggare som samlats för att flyga.

Många har lämnat sina plan hemma av rädsla för att de ska gå sönder. Inte så konstigt med tanke på att många i Östhammars modellflygklubb lägger över 50 000 kronor om året på sina flyg.
Med jämna mellanrum surrar det ändå i luften ovan oss då någon modig vågat sig på en testflygning.

Andreas Carlsson, 18, hör till de yngsta i klubben och flyger en riktig dyrgrip. Bara motorn på det exklusiva jetplanet kostar mellan 20 000 och 40 000 kronor, men det är förstås pappa som betalar.
–  Det är en prioriteringsfråga och det här tycker jag är väldigt roligt. Tjusningen är att kunna bemästra det i luften, samt att vi alla här är väldigt teknikintresserade, säger Stefan Carlsson.

Andreas Carlsson menar ändå att han är mer förtjust i själva känslan av att flyga än av själva tekniken.
Andra beskriver intresset med att vissa aldrig blir riktigt vuxna, det är ju till stor del en lek. Och så får man utlopp för sin skaparglädje. När sommarens flygsäsong är över flyttar man in och bygger på sina modeller under resten av året.

Samtliga 32 medlemmar i klubben är män och medelåldern är ganska hög.
–  Man behöver en förstående andra hälft för att kunna hålla på med det här, det kostar mycket tid och pengar, säger Richard Bokström.
Klubbens ordförande Magnus Tibell berättar om all den nya teknik som finns inom modellflygning. Så kallade Drönare radiostyrs med hjälp av små kameror som skickar en bild till pilotens goggles. På så sätt skapas en illusion av att sitta i cockpit.

Han visar små fönster som sitter under ett plan. De mäter lufttemperaturen genom infraröda sensorer och på det sättet känner planet av hur det ska balanseras. Själv har han hållit på så länge att han helst flyger mer avancerade plan i skala.
–  Jag har 69 plan hemma, de fyller hela vinden och garaget. Men man slänger aldrig ett modellplan, säger han.

Anders Lindén tittar på en gul, stor Piper Cub.
–  Precis ett sådant plan var det första jag satt i någon gång på 1950-talet, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!