Missnöje med hantverkare men tryggt handla i butik

I Östhammars kommun kan man handla tryggt i butikerna, men ett fåtal hantverkare har dragit på sig flera reklamationer. Det visar en sammanställning som gjorts av konsumentrådgivaren May Strandberg.

Östhammar2005-11-21 14:30
May Strandberg har i år haft 600 kundkontakter om råd före köp, frågor om konsumenträtt och hjälp med reklamationer. Endast tre fall har gått vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller tingsrätten.
Hantverkstjänster är det område som dragit på sig flest reklamationer. 16 ärenden har handlagts, varav hälften rör två specifika företag. Bland annat handlar det om pristvister, förseningar i arbetet och missnöje med utförda tjänster.

Brister i prisinformation
­-Det som irriterar mig är att det fortfarande finns företag som uppger pris exklusive moms vid kontakt med konsumenten, säger May Strandberg som rekommenderar alla att använda det särskilda RO-avtal som finns framtaget.
­-Det reglerar vad som överenskommits när det gäller pris, omfattning av arbeten och när uppdraget ska vara klart.
Ett fåtal ärenden som rör lokala bilhandlare har klarats upp efter att kunder kontaktat konsumentrådgivaren. I övrigt har hon inte fått ett enda klagomål på köp i de lokala butikerna.

Närheten betyder mycket
­-Närheten mellan kunder och butiksinnehavare betyder mycket, säger May Strandberg.
Butikerna kan dock bli bättre på att leva upp till prisinformationslagen, som innebär att priset på en vara alltid ska vara tydligt angivet. Även tjänsteföretag ska enligt lagen ha en tydlig prisinformation.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!