Missnöje bland personal sinkade röjningsarbetet
Strömmen kunde ha kommit tillbaka snabbare till hushållen i Östhammars kommun efter det senaste ovädret om mer personal hade arbetat med reparationerna.Missnöjet bland personalen på Vattenfall service i Östhammar gör att det är svårt att få folk att ställa upp på extraarbete.
Så sade en i personalen på Vattenfall service till UNT i slutet av november.
Motivationen har sjunkit
Under det senaste ovädret visade det sig att det låg sanning bakom förutsägelsen.
- Det är bara att konstatera att folk inte åker ut frivilligt på samma sätt. Vi hade kunnat vara 4—5 stycken fler ute för att göra reparationer. Då hade folk fått tillbaka strömmen tidigare, säger en i personalstyrkan.
Jan-Erik Edin är lokalombud för fackförbundet Seko. Han bekräftar att motivationen har sjunkit.
— Förr har vi ställt upp mangrant när det behövts. Men så länge det här bråket pågår kommer det inte att vara så, säger han.
Bråket gäller ett förslag att stänga Vattenfall services depå i Östhammar och stationera montörerna hemma. Dessutom ingår en personalminskning genom pensionsavgångar i förslaget. Personalstyrkan har redan minskats under de senaste åren.
Inte som förr
— Jag är den sist anställde och jag började för 13 år sedan. Då kunde vi vara 14—15 personer ute i skogen. Nu är vi som mest 9—10 stycken, säger Jan-Erik Edin.
Vid stora störningar ringer en samordnare runt till personalen som inte har beredskap och frågar om de kan ställa upp på extraarbete. Det är man nu inte är beredd att göra i samma utsträckning som tidigare. Den här gången kunde felen avhjälpas relativt fort, om man jämför med grannkommunen Norrtälje. Det beror på att nätet i Östhammar är bättre underhållet.
— Det här är ett välskött område, men frågan är hur länge det kommer att vara det, säger en i personalen.
Vattenfall service vd Alf Engqvist säger att han så här tätt inpå inte kan kommentera de senaste dagarnas störningar. Men ambition är att servicen ska vara lika bra som tidigare om sparförslaget i Östhammar blir verklighet.
Jobbar med nya lösningar
- Det är inte i depån personalen sitter när vi har störningar, så om den blir kvar påverkar inte snabbheten i reparationerna.
När det gäller personalminskningarna så arbetar Vattenfall service med nya lösningar.
— Vi knyter till oss personal från andra firmor som hyrs in vid störningar. Så har skett på många platser nu. Dessutom arbetar vi med ett omfattande program för reinvesteringar med bland annat byte av luftledningar till markkabel. När det är gjort kommer inte lika mycket störningar att uppstå, säger Alf Engqvist.
Beslut om stängning av depån i Östhammar och minskning av personal väntas efter de kommande helgerna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!