Ägarfrågan kring det sjunkande fartyget i Långsidabukten är en snårig historia.
Det finns en person, hemmahörande i länet, som enligt Transportstyrelsen är fartygets registrerade ägare. När UNT i fjol var i kontakt med ägaren uppgav personen att hen sålt fartyget för "över ett år sedan".
Sjöfartsregistret fick i oktober 2021 in en ansökan om ägarbyte. Men ansökan var inte komplett. Ett problem var att ansökan lämnats in av köparen, inte av ägaren. Men det är bara ägaren som kan lämna in en ansökan om ägarbyte.
Dessutom saknades vissa andra uppgifter och vid tre tillfällen begärde Transportstyrelsen kompletteringar, men uppgifterna kom aldrig in. I maj i fjol avvisade myndigheten därför ärendet från vidare handläggning.
Det ska också finnas ett köpekontrakt, men det har kommunen inte tagit del av. När man nyligen beslutade att fartyget ska bort från Gräsö, för att undvika miljöskador, skrev man att "oklara ägarförhållanden och brist på uppvisande av köpekontrakt medför att detta beslut skickas till registrerad ägare." Beslutet skickades med rekommenderat brev i torsdags men kommunen har ännu inte fått någon reaktion.
Men det är alltså den registrerade ägaren som kommer få räkningen för vad det kostar att bogsera och ta upp fartyget. Enligt en uppskattning lär det handla om ett sexsiffrigt belopp.
UNT har vid upprepade tillfällen sökt den registrerade ägaren men personen har inte gått att nå.