Miljöfarliga vrak inventeras
Det sjunkna lastfartyget Mundogas utanför Gräsö får ligga orört på havets botten ännu en tid. Detta trots att det lär finnas giftig ammoniaklast ombord som kan vara på väg att stiga mot ytan.
Nu har regeringen beslutat att Sjöfartsverket ska inventera förekomsten av vrak som kan utgöra miljöhot längs Östersjökusten. Mundogas kan vara en miljöfara eftersom fartygets ammoniakfyllda tankar, enligt tidigare dykningar, tycks vara på väg att lossna och flyta upp till ytan.
Ammoniak är mycket giftigt för vattenorganismer och kan även orsaka frätnings- och köldskador hos människor vid direktkontakt. Men det kan också vara så att tankarna i dag innehåller vatten.
- Det är vad vi måste ned och undersöka närmare, säger Thomas Fagö på Kustbevakningen.
Han väntar på ett initiativ från Sjöfartsverket.
- Förmodligen kommer man att börja arbeta med det här i höst, och nu finns pengar avsatta också. Högst fem miljoner kronor kan rekvireras från Naturvårdsverket, säger Thomas Fagö.
Men Hans Öiås på Sjöfartsverkets farledsavdelning säger till UNT att regeringsbeslutet inte var vad han hade hoppats på. Främst går uppdraget ut på att gå igenom databaser och befintliga rapporter.
- Jag hade hoppats att uppdraget skulle innebära mer fältmätningar.
Så några dykningar på exempelvis Mundogas är inte aktuella?
- Inte vad jag kan få fram av den här texten, säger Hans Öiås.
UNT FAKTA Mundogas Oslo
Under en färd till Finland 1966 kolliderade fraktfartyget Mundogas Oslo med ett finländskt fartyg och sjönk på Ålands hav utanför Gräsö. Där ligger hon nu på cirka 60 meters djup med det som eventuellt är kvar av ammoniaklasten. Uppskattningsvis finns cirka 1 000 ton ammoniak på Mundogas.
Under en färd till Finland 1966 kolliderade fraktfartyget Mundogas Oslo med ett finländskt fartyg och sjönk på Ålands hav utanför Gräsö. Där ligger hon nu på cirka 60 meters djup med det som eventuellt är kvar av ammoniaklasten. Uppskattningsvis finns cirka 1 000 ton ammoniak på Mundogas.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!