I ett pilotprojekt som startade i höstas har alla elever på Frösåkersskolan (åk 7-9) fått varsin iPad. Tanken är att den ska underlätta och förnya undervisningen för både lärare och elever.
– Det fungerar bra, så länge man inte spelar på lektionerna. Det har förenklat mycket för oss, säger Simona Holgersson som går i sjunde klass.
Redan förra våren tog skolledningen beslutet om att införa Ipads som en del av undervisningen. Lärarna fick bekanta sig med surfplattorna över sommaren – och sedan ordnades fortbildningar under hösten. Först nu börjar allt falla på plats. Och en av de tydligaste skillnaderna hittills, det är tystnaden i korridorerna.
– Många spelar på surfplattorna på rasterna. Det har lett till en lugnare studiemiljö med mindre stök, säger rektorn Håkan Blom.
Tidigare fanns datasalar som man var tvungen att boka. Samtidigt har utvecklingen av internet skapat helt nya förutsättningar för att bedriva pedagogisk verksamhet.
– En lösning var ju att ge eleverna bärbara datorer. Men med iPaden finns det så många fler funktioner. Att det till exempel går att spela in samtal och fotografera av tavlan underlättar för dem som har svårt att hinna anteckna, säger Håkan Blom.
På Frösåkersskolan har plattorna installerats med en nylanserad läroplattform. I den finns det olika hemklassrum som eleverna kan logga in i och bland annat hitta schema, info och en personlig mapp där de kan lägga upp sina inlämningsuppgifter.
– På det viset får både elever och lärare en bättre överblick, säger Håkan Blom.
Läroplattformen möjliggör också användandet av Microsoft-program, som exempelvis Word och Excel.
Samtidigt är iPaden i många fall förknippad med nöje och spel. Läraren Anna Nylén menar dock att det inte utgör något större problem under lektionerna.
– För dem som inte orkar plugga finns det alltid sätt att slippa undan. Är det inte iPaden så är det något annat. Dessutom försöker jag att hålla koll så att man använder den på rätt sätt, säger hon.
Däremot har hon upplevt tekniskt strul och att internet ibland blir överbelastat när så många elever surfar samtidigt.
Håkan Blom berättar att de kommer att utreda hur de ska gå vidare efter pilotprojektets slut. Kanske kommer PC-plattor användas i stället – eftersom det skulle lämpa sig bättre för det läroprogram som används. Angående det överbelastade internet är det en lösning på gång, i form av en beställning på snabbare uppkoppling.
– Vi bryter ny mark med det här projektet så det är inte konstigt att vi möter en del utmaningar, säger han.