Många hade sett fram emot att se filmen En man som heter Ove på Storbrunn i söndags. Dessvärre fick flera besökare, som åkt flera mil för att gå på bio, vända i dörren och åka hem då biljetterna tog slut. Efter händelsen har det förts en livlig diskussion på Facebook om servicen på biografen i Östhammar. Många är upprörda över att det inte går att förhandsboka biljetter, en av dem är Roland Lindberg från Harg.
– Jag försökte mejla och ringa, men fick inte tag i någon. Så vi åkte dit långt innan kassan skulle öppna, men när vi kom dit var det fullt med folk. Kassan hade öppnat tidigare än vad det stod i annonsen och biljetterna hade redan gått åt, säger han.
IOGT-NTO driver bioverksamheten i Östhammar ideellt. Föreningens ordförande, Hans Norberg, berättar att det var fullt hus i söndags men att det är svårt att veta hur många besökare som kommer till varje visning.
– Vi har bara plats för 150 personer och jag beklagar att inte alla fick plats. Man vet aldrig om Östhammarsborna gillar en film eller inte. Men det ska bli fler visningar av En man som heter Ove, vi försöker tillfredsställa publiken så gott vi kan.
Är det inte dags för ett onlinebokningssystem?
– Vi öppnar kassan en timme innan föreställning. Det har gått bra i hundra år och kommer fungera i hundra år till. Ibland kommer det bara tio personer på en visning och kostnaden för ett nytt bokningssystem blir därför inte lönsamt, men vi tittar ständigt på nya system.