– Kan de bara lova en trygg överfart så visst. Men det verkar långsökt med tanke på strömmarna i vattnet. Man har ju känt nu vilka lovar de får göra med färjan ibland, säger Sigvard Björkman som tillsammans med sin fru Elvy åker över Öregrundssundet.
Där jobbar denna dag maskinisten Mikael Ström och befälhavaren Lars Linder. De har funderat en del på hur det skulle gå att köra en linfärja när sundet fryser.
– I fjol var det mycket is och då fick vi ägna mycket tid åt att hålla rent på leden. Nu har vi propellrar och vi kan gå utanför lägena och bryta is men det kanske inte går med en linfärja, säger Lars Linder.
Hans Söderqvist som är operativ chef på Trafikverkets färjerederi var i går i Öregrund på Östhammars kommuns välbesökta informationsmöte och berättade om planerna.
– Vi utreder det här först och främst för att det rör sig om en miljöbesparing på 60–70 procent av bränsleförbrukningen jämfört med en vanlig frigående färja. Vi har inte så mycket att säga egentligen men jag vet att folk är oroliga för att turtätheten ska bli sämre. Det ska den dock inte bli, en linfärja ska hålla samma standard, säkerhet och tidtabell som den frigående färjan.
Den tänkta linfärjan ska drivas fram med vajrar under vattnet, berättar Hans Söderqvist. När fartyget ligger i hamn kommer linorna att sjunka ner 16–17 meter.
– Man bör kunna komma över om man inte har en alltför djupgående båt, säger han.
Nuvarande lastutrymme på 48 bilar skulle med en linfärja kunna bli uppemot 80 bilar. För att kunna ta emot så många bilar måste bemanningen på en eventuell linfärja vara två personer, samma som i dag. Östhammars kommun är positiv till utredningen men ser gärna att det görs ytterligare en körbana för den ökade biltrafiken från färjan.
– Kommunstyrelsen har inte tagit ställning i frågan ännu men vi är angelägna om att trafiken fortsätter gå igenom Öregrunds stad. Det betyder mycket för handeln och folklivet, säger Jacob Spangenberg (C), kommunstyrelsens ordförande i Östhammars kommun.
Folks oro för att en linfärja skulle stå emot vind och is sämre än den nuvarande färjan är inte befogad, menar Trafikverkets Hans Söderqvist.
– Vi tar till oss sådana synpunkter och vi kommer att bygga bort sådana problem. Varken is eller vind kan ställa till problem. Som exempel kan man sätta in en propeller både fram och bak som man har för att blåsa bort isen, men det är inget som är bestämt ännu. Vi har lagt fram ett förslag som vi bearbetar och vi är i början på det här, var vi hamnar i slutändan återstår att se, säger han.
Gräsöbon Kristina Stjärnberg som väntar på att få komma över till Gräsö säger att hon välkomnar allt utom en bro över sundet. Men hon är inte orolig inför en minskad turtäthet eller inställda turer på grund av sjögång.
– Stormar påverkar inte, det är duktiga killar som kör färjorna. Under de 17 år som jag har bott här har färjan ställts in kanske två gånger.