Många frågetecken kring segelolyckan
Vad orsakade båtolyckan på Gräsöleden utanför Öregrund? Var slog båten runt? Och hur kom det sig att de båda männen som fick sätta livet till vid olyckan, 26 och 51 år gamla, gav sig ut i det hårda vädret då det blåste full storm i byarna?
Men vissa detaljer är fastställda:
De båda männen avled på grund av drunkning. De hade alltså inte frusit ihjäl.
De hade transporterat segelbåten på båtvagn till Söderön utanför Östhammar och sannolikt gått utanför Gräsö och rundat ön. Både sommargäster och bofasta uppmärksammade deras seglats dagen eller dagarna innan olyckan inträffade tisdagen den 28 augusti.
Sannolikt slog båten runt mellan Öregrund och Gräsö på den norra delen av Gräsöleden.
Men polisen i Östhammar vet fortfarande inte varför männen gav sig ut i det hårda vädret och var de övernattade. Det blåste 25 sekundmeter i normalvinden och över 30 i byarna.
- För närvarande väntar vi på analyssvar av den GPS som fanns i båten. Vi hoppas att resultatet av den analysen visar exakt vilken väg männens seglats tog, säger närpolischef Olle Rehn vid polisen i Östhammar.
Anders Wissler vid sjöfartsverket var på plats i Öregrund för att få en inblick i olyckan.
- Segelbåten var inte byggd för att gå i så hårt väder, det kan jag konstatera, säger han till UNT.
UNT har varit i kontakt med ögonvittnen som har sett två tromber svepa över Öregrund den dag som segelbåten slog runt. Mikael Ström som är maskinist på Vägverkets färja Pluto såg den ena tromben vid 15.30-tiden.
- Jag vet inte om tromben kan sättas i samband med båtolyckan. Tromben svepte med hög hastighet över Öregrund och kom ungefär en timme efter det att jag såg den upp-och-ned-vända segelbåten i vattnet, säger Mikael Ström.
Det var nämligen Mikael Ström som från färjan Pluto först såg segelbåten upp-och-ned-vänd i den hårda sjön. Han reagerade snabbt och larmade genast sjöräddningen.
Hans Jansson som sitter i styrelsen för Svenska kryssarklubbens Dalasektion och som är en van seglare säger:
- Om tromben kom över segelbåten kan det absolut finnas ett samband mellan den och olyckan. Då finns ingenting att göra i den kölviktslösa båt männen seglade i. Men den hårda vinden var tillräcklig för att utgången skulle bli så här tragisk, säger han.
Sedan segelbåten bärgats visade det sig att farkostens köl och segel var brutna. Den brutna kölen gjorde segelbåten instabil, som en kanot som lätt kan kantra.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!