Lugnare färd spar bränsle och miljö
Befälhavarna på Gräsöleden har börjat räkna bränsle. Genom att köra lugnare och mjukare kan de spara in 60 000 liter dieselbränsle på ett år.
De går lite långsammare, Gräsöfärjorna.
Foto: Christer Bergström
Tack vare ett medvetet miljötänkande spar befälhavarna och maskinisterna 60 000 liter dieselbränsle om året genom att köra färjan mellan Öregrund och Gräsö på nya sätt.
- Det handlar om ett aktivt och medvetet miljötänkande hos personalen, säger Hans Söderqvist, chef för färjeleden.
Resenärerna undrar nog vad det är som händer på bilfärjan.
Ibland drar befälhavaren på nästan för fullt vid avgången från Öregrund och efter en 300-400 meter drar man ned motorvarvet och kör långsamt in mot färjeläget på Gräsö.
Andra befälhavare håller en jämn fart, några knop lägre än vad den vane resenären är van vid.
Då blir resultatet en tyst och jämn överfart.
- En del folk blir irriterade och undrar vad vi egentligen håller på med. När färjan går i konstant lägre fart upplever resenärerna turen som mycket långsammare än tidigare, eftersom upplevelsen av den är så mycket lugnare. De tittar irriterat på klockan och undrar hur de ska hinna med saker när de kommer över, säger Hans Söderqvist och fortsätter:
- Överfarten tar bara mellan en och två minuter längre tid än tidigare. Tänk, bara ett par futtiga minuter högst, och så hjälper vi till med att sänka koldioxidhalterna...
I nära samarbete mellan befälhavare och maskinist tittar besättningen på hur mycket förbrukningen av diesel minskar.
När Thomas Eriksson avgår från Öregrund håller han koll på både mätaren som visar varvtalet och flödesmätaren.
Vid avgången är varvtalet på de båda motorerna 200 varv per minut.
Efter 300-400 meter drar han ned till cirka 130. Sedan glider han resten av sträckan fram till färjeläget.
Vid ankomsten slås motorerna av. Besättningen tänker också på att släcka belysning och stänga av pumpar, ja, allt sådant som förbrukar el men som de inte har nytta av för tillfället.
Mellan Öregrund och Gräsö är det en distansminut, tur och retur. På den här turen spar Thomas Eriksson 4,3 liter dieselolja jämfört med om han kört som tidigare med ett konstant varvtal på mellan 250 och 300 varv per minut. Bränsleförbrukningen har minskats från cirka 25 liter per distans, till cirka 21.
Besättningen har räknat ut att på årsbasis kommer Färjerederiet på Gräsöleden att spara 60 000 liter diesel. Det här är enligt Färjerederiets miljöprogram.
- När folk får reda på varför vi kör som vi gör hoppas vi att de blir positiva. Vi hoppas vår inställning att spara smittar av sig på andra. Alla kan vara med och bidra med något gott för miljön.
Christer Bergström
christer.bergstrom@unt.se
bildtexter:
Färjan Pluto glider mot färjeläget på Gräsö... Här ska sparas bränsle.
Foto: Christer Bergström
Tidigare hade befälhavarna Hans Söderqvist (stående) och Thomas Eriksson för ögonen att transportera folk så fort som möjligt över Gräsöleden, nu tittar de på bränsleflödet och tar de överfarten lugnare för att spara diesel.
Foto: Christer Bergström
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!