Lugna hamnar efter hårdare sjöfyllerilag

Sedan den nya sjöfyllerilagen trädde i kraft har Kustbevakningen ökat nykterhetskontrollerna till sjöss, och de konstaterar att de flesta båtförarna respekterar lagen.

Maria Lindhe har seglat till Öregrund från Härjedalen. De har sett mycket elände till sjöss och välkomnar den nya lagen.

Maria Lindhe har seglat till Öregrund från Härjedalen. De har sett mycket elände till sjöss och välkomnar den nya lagen.

Foto: Oscar Segerström

Östhammar2011-08-13 14:01

–  Min uppfattning är att sjöfylleriet har minskat, säger stationschef Tony Holmberg.

En snabb motorbåt närmar sig bryggan i Öregrund. Tomas Persson kliver ur.
–  Jag förstår att Kustbevakningens jobb är lättare i dag när de har polisbefogenheter. Men en väg är 12 meter bred och sjön hur stor som helst om man säger så... säger han.

Han planerar att ta en öl till maten innan han åker hem igen och räknar med att klara gränsen. Han menar att man får bedöma från gång till gång om man kan dricka lite grann eller inte, med barn i båten är alkohol inget alternativ.

Sedan juni 2010 gör Kustbevakningen rutinkontroller varje vecka under sommaren i Uppsala län, från Skutskär till Östhammar. I år har 19 personer åkt fast för sjöfylleri i de omkring 300 tester som hittills gjorts i Kustbevakningens norra region, som sträcker sig från Älmsta i söder till Ljusne i norr. 20 procent är grova sjöfyllerier. Antalet är ungefär lika högt som förra året.
–  Min uppfattning är att sjöfylleriet har minskat i och med den nya lagen. Fler och fler tänker på samma sätt som vid bilkörning, säger stationschef på Kustbevakningens norra region, Tony Holmberg.

Tendenser till färre olyckor efter den skärpta lagen har konstaterats på olika håll, men än finns inget underlag eller statistik som kan styrka det. En annan trend är att sällskap till sjöss blivit noggrannare med att utse en nykter chaufför, och fler kvinnor syns bakom ratten.

Björn Björebäck har tidigare arbetat som hamnvakt i Öregrund. Han märker tydligt av den nya lagen.
–  Det är betydligt mycket mindre motorbåtsåkande i hamnen om kvällarna. Förut tog man någon öl eller delade en flaska vin på klipporna, nu får man stanna i hamn om man ska göra det.

Men han tycker inte att lagen är perfekt, promillegränsen kunde vara något högre.
–  Det borde ju vara förlåtligt om man tagit en öl men annars sköter sig. Men det finns alltid de som missköter sig som ställer till det för oss andra.

Seglarna Marie och Billy Lindhe gläds åt de hårda reglerna, de brukar aldrig dricka på sjön.
–  Vi har sett så mycket elände med folk som trillar i vattnet eller kör in i bryggor.

GROVT SJÖFYLLERI - 1 PROMILLE

Sedan den första juni 2010 finns en fast gräns på 0,2 promille för sjöfylleri. Regeln gäller alla fartyg som kan framföras i minst 15 knop eller har ett skrov som är minst tio meter. Den som har 1 promille alkohol i blodet eller mer döms normalt för grovt sjöfylleri.

Lagen innebär att Kustbevakningen och polisen får göra slumpmässiga nykterhetskontroller till sjöss.

För båtar under tio meter eller båtar som går långsammare än 15 knop gäller samma regler som tidigare. Kustbevakningen har rätt att stoppa dem och kontrollera nykterheten om man kan misstänka att båtföraren är påverkad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!