Lokalt stöd viktigt för stora projekt

Den som vill genomföra ett stort infrastrukturprojekt bör ha den lokala opinionen på sin sida och vara beredd på det värsta. Det visar en rapport där man bland annat studerat bygget av den tredje reaktorn i Forsmark för 20 år sedan.

Östhammar2005-10-09 00:00
Lokalt stöd och lokal förankring är mycket viktigare än rikspolitisk uppbackning vid genomförandet av stora projekt. Det visar bland annat etableringen av Forsmark 3. Här var Östhammars kommun en nyckelspelare som stod fast vid sitt stöd även när debattens vågor gick höga på riksplanet.
Men det ställs höga krav på de lokala politikernas integritet. Invånarna får inte uppleva det som att de företräder entreprenören. "Politikerna och kommunförvaltningen ska representera medborgarna, kunna ställa de viktiga frågorna, sätta villkoren utifrån kommunens intressen och kritiskt granska genomförandet", skriver författarna till rapporten Erfarenheter från några stora infrastrukturprojekt i Sverige.

En balansgång
-Det är en balansgång. Man måste kunna hantera att både vara engagerad för ett projekt och samtidigt fungera som tillsynsmyndighet, säger Christer Hallerby vid Docere Intelligence AB.
Konsultföretaget har valt ut fyra projekt som genomförts i Sverige de senaste åren, förutom Forsmark 3 och Oskarshamn 3, även Öresundsbron, citytunneln i Malmö och järnvägstunneln genom Hallandsåsen. Tanken är att uppdragsgivaren Svensk kärnbränslehantering AB och Östhammars kommun ska dra viktiga lärdomar inför lokaliseringen av ett slutförvar för använt kärnbränsle.
Genom att studera etableringen av Forsmark 3 kan man bland annat konstatera att det är bra med en beredskap för att det värsta faktiskt kan ske. Artikelförfattarna menar att kärnkraftsindustrin hade satt på sig skygglappar och övertygat sig själva om att ingenting kunde gå snett. Därmed blev det svårt att hantera debatten efter olyckan i Harrisburg. Att Forsmark 3 och Oskarshamn 3 till sist ändå startades, berodde i hög grad på att lokalsamhället var positivt inställt.

Öppen dialog
Men för att lokalbefolkning ska ge sitt stöd krävs öppenhet och ärlig dialog med alla parter. Dessutom är det viktigt att ha bra kontakt med de närboende som riskerar att drabbas av projektets avigsidor. Detta visade sig vid bygget av Hallandsåstunneln där ilskna närboende fick en stor del av mediautrymmet när problemen infann sig.
Ett annat råd är att vara rädd om sina kritiker, såväl interna som externa.
-Om man ska lyckas med att övertyga den tysta majoriteten måste man ha ett visst motstånd, annars får man aldrig en möjlighet att lägga fram sina argument. Om man tar det på rätt sätt kan man ha nytta av sina motståndare, förklarar Christer Hallerby.

Blir symbolfrågor
Debatten kan bli tuff och det rör sig inte alls bara om tekniska spörsmål. Stora infrastrukturprojekt blir ofta symbolfrågor. "I och med att det ofta handlar om att bygga anläggningar som inte byggts tidigare reser de frågor om säkerheten i de tekniska slutsatserna. I grunden rör det sig alltså om i vilken grad människor har förtroende för dem som står bakom projektet".

FAKTA


Debatten om bygget av Forsmark 3 och Oskarshamn 3 var en av de mest intensiva i svensk politiks historia. Redan inför trepartiregeringens bildande 1976 ville centerpartiet avbryta bygget av båda kärnkraftverken. Laddningen av Ringhals 3 och Forsmark 1 ledde sedan direkt till trepartiregeringens fall. Fälldin och centern krävde då att man skulle sätta stopp vid tio reaktorer och att bygget av Forsmark 3 omedelbart skulle avbrytas. Kravet avvisades av koalitionspartnerna och regeringen sprack.
Först efter folkomröstningen om kärnkraften 1980 kunde bygget av Forsmark 3 fullföljas. Reaktorn togs i drift augusti 1985 efter en försening på cirka tre år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!