Lokalt bolag förlorade upphandling

Öregrunds taxibolag förlorade kommunens upphandling och flera anställda riskerar att förlora jobbet. Roslagstaxi i Norrtälje drog det längsta strået.

Torbjörn Höglund och Clas-Göran Larsson kommer inte längre att skjutsa skolbarn och färdtjänstbeställare.

Torbjörn Höglund och Clas-Göran Larsson kommer inte längre att skjutsa skolbarn och färdtjänstbeställare.

Foto: Magdalena Prevéus

Östhammar2014-04-14 21:46

Nu är kommunens upphandling om färdtjänst, glesbygdsfärdtjänst, anropsstyrd kollektivtrafik och skolskjuts färdig. TrafikCentralen C-län, som bland annat har åkare från Öregrunds taxi, förlorade avtalet medan vinnaren blev Norrtäljebaserade Roslagstaxi. Båda bolagen uppfyllde kritierierna på bland annat handikappsanpassade bilar, särskild arbetsklädsel bland chaufförerna samt att legitimationen ska vara synlig i bilarna. Det som slutligen avgjorde var priset, berättar Ida Eklöf, utvecklingsstrateg på Östhammars kommun som genomfört upphandlingen. På TrafikCentralen C-län är man bedrövade.

– Det är jättetråkigt. Vi förlorade med fem procents marginal, säger Torbjörn Höglund, vd på TrafikCentralen C-län.

Förra året fanns det 733 personer med färdtjänst i Östhammars kommun och man körde skolskjuts med taxi ungefär 600 000 kilometer. I och med att man förlorade avtalet tvingas Öregrunds taxi att skära ner på verksamheten. I första hand kommer man att skära ner på den timanställda personalen men Torbjörn Höglund kan i dagsläget inte säga hur det blir för åkarna. I och med att körningarna blir färre kommer man att göra sig av med åtta av företagets 18 bilar och fokus blir att köra åt landstinget, som man fortfarande har avtal med när det gäller läns- och riksfärdtjänsten. Öregrunds taxi kommer även fortsättningsvis att köra allmänheten, men bara i mån av tid.

– Risken är att allmänheten får sämre service när vi får färre bilar, säger Torbjörn Höglund.

Han känner en oro för att de nya åkarna inte ska ha tillräcklig lokalkännedom och att färdtjänstkunder och skolbarn tvingas byta chaufförer. På Roslagstaxi ser man inga bekymmer med att köra i grannkommunen.

– Vi planerar att ha 10-12 bilar stationerade i Östhammar, säger John Grantelius, ordförande i Roslagstaxi.

Företaget har inga egna bilar utan är en beställningscentral som i sin tur kommer att anlita åkare. Om de Öregrundsbaserade åkarna får köra i Roslagstaxi kan John Grantelius inte svara på, delvis på grund av att avtalet med kommunen inte kommer att tecknas förrän om tio dagar. Innan dess kan beslutet överklagas.

Varför kan inte Östhammars kommun låta de lokala företagarna sköta taxiverksamheten?

– När man gör stora upphandlingar finns det ingen sådan valmöjlighet. Man kan helt enkelt inte ställa krav på att ett lokalt företag ska få körningarna, säger utvecklingsstrateg Ida Eklöf.

Det nya avtalet börjar gälla den 14 juni och sträcker sig tre år framåt med möjlighet till ett års förlängning.

Lagen om offentlig upphandling styr

Lagen gäller myndigheter, kommuner, landsting och statliga myndigheter som är finansierade med allmänna medel.Inköp som överstiger 290 000 kronor måste annonseras så att intresserade företag ska kunna lämna anbud.

Lagen baseras på EU-direktiv och alla EU-länder har liknande lagar.

Syftet med lagen är att man ska kunna utnyttja konkurrensen mellan företag för att få bästa möjliga pris och att företagen ska ha lika förutsättningar att konkurrera.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!