Larm från Öregrund – hemtjänsten IVO-anmäls

Tidsbrist, hög arbetsbelastning och dålig relation med ledningen. Öregrund hemtjänst har IVO-anmält arbetsplatsen. Nu kräver de förändring.

IVO-anmälan har gått vidare till kommunen som ska utreda ärendet. Det har inte uppskattats av personalen. "Vi känner oss obetydliga och har inte förtroende för kommunen", säger personen.

IVO-anmälan har gått vidare till kommunen som ska utreda ärendet. Det har inte uppskattats av personalen. "Vi känner oss obetydliga och har inte förtroende för kommunen", säger personen.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Östhammar2021-01-28 19:00

Tidigare kunde UNT berätta om missnöjet inom Alunda hemtjänst. Nu kommer samma larm från hemtjänsten i Öregrund.

– Det är en ohållbar situation. Brukarna får inte den vård de betalar för och det känns jobbigt eftersom vi har valt det här yrket för att hjälpa, säger en ur personalen som vill vara anonym.

I december gjordes en IVO-anmälan. Bland problemen som lyfts finns hög arbetsbelastning, tidsbrist och att kommunikationen från ledning är bristfällig. Personalen upplever helt enkelt inte att de får rätt förutsättningar för att utföra sitt arbete.

– På grund av hög sjukfrånvaro är det omöjligt att hinna med allt vi vill. Ibland kan vi ha upp emot 28 besök på ett arbetspass. Ett annat problem är våra bilar. De är gamla och det har lett till att personalen fått använda sina privata bilar. Så kan vi inte ha det, säger personen.

Överlag upplever personalen sig hårt övervakad samtidigt som tiden inte räcker till. De har varken möjlighet att rapportera över till kollegorna mellan passen eller ge ny personal den introduktion de behöver.

– Minutstyrningen inom hemtjänsten gör att vi hela tiden granskas. Så fort vi får tid över blir vi ifrågasatta, det kan gälla tankning av bil, toabesök eller samtal till anhörig. Det här tvivlandet leder till stress och många har redan slutat på grund av detta, säger personen.

Ett annat problem är att brukarnas larm testas för sällan. Enligt personalen har det inte provlarmats på över tre år i Öregrund.

– Tidigare hade vi listor där vi skulle fylla i en gång per månad när vi provlarmat. Så är det inte längre. Vi har hört liknande historier från Östhammar. Tack och lov har det inte hänt något så allvarligt som ett dödsfall ännu, men något måste ändras, säger personen.

När UNT kontaktar Johan Steinbrecher, områdeschef på Östhammars kommun, är han medveten om missnöjet.

– Ja, vi har fått en IVO-anmälan, men problemet är att vi inte har någon specifik händelse att gå på. I vår uppföljning finns det ingenting som indikerar på att brukarna ska ha blivit lidande i Öregrund, säger han.

Anmälan vittnar trots allt om en irritation hos personalen. Hur kommer ni att hantera den?

– Enhetschefen kommer att ta upp det här med personalen. Men vi ska också se över våra system och göra analyser av den data vi har för att försöka hitta mönster i vad som inte fungerar, säger Johan Steinbrecher.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!