Lärarna i skolbänken i Östhammar

För att få fler elever som intressera sig för naturvetenskap och teknik satsar Östhammars kommun på en ny arbetsmetod för eleverna.  Under två dagar har kommunens lärare själva fått prova på det nya arbetssättet.

Christina Wesström och Malin Andersson, lärare på särskolan i Gimo som fick utbildning i teknik i Östhammar.

Christina Wesström och Malin Andersson, lärare på särskolan i Gimo som fick utbildning i teknik i Östhammar.

Foto: Ida Gustafsson

Östhammar2012-01-28 07:58

I Natur- och teknikskolans lokaler i Östhammar har lärarna under två dagar fått utbildning i arbetssättet Skelleftetekniken, som är en arbetsmetod för att inspirera eleverna till att bli nyfikna på teknik och naturvetenskap.
– Det här är ett stöd för lärarna att våga undervisa och i teknik och våga inspirera eleverna. I det här sättet kan man få tag i barn i yngre åldrar och få dem intresserade, i sexan eller sjuan tappar de orken att intressera sig om de inte fått det med sig tidigare, säger Ninnie Jansson, projektledare.

Malin Andersson och Christina Wesström som är lärare på särskolan i Gimo har under utbildningsdagarna själva fått prova på arbetsmetoden och att lösa tekniska problem. 
– Vi har inte jobbat på det här sättet förut, det är väldigt praktiskt upplagt och det är väldigt strukturerat och det behöver våra elever, och vi med, säger Christina Wesström, lärare på särskolan i Gimo.
Ninnie Jansson menar att tekniken fått en tydligare roll i den nya läroplanen och med hjälp av satsningen på natur- och teknikskolan får fler lärare chansen att fortbilda sig i ämnena.
– Tidiga och tydliga instruktioner gör att eleverna får självförtroende och vågar experimentera och ta till sig naturvetenskap och teknik, säger Ninnie Jansson, projektledare.

Flera inblandade i projektet

Projektsatsningen på natur och teknik är ett samarbete mellan Östhammars kommun, Upplandsstiftelsen, Forsmarks Kraftgrupp och SKB. Syftet är att skapa intresse för teknik och naturvetenskap hos elever från förskolan upp till gymnasieskolan.
Skelleftetekniken är anpassad efter den nya läroplanen och är ett arbetssätt där eleverna får prova på olika praktiska experiment själva. En del av metoden är att eleverna genom teckningar eller skriftliga rapporter dokumenterar sitt eget arbete i efterhand. Kristinelundsskolan, Österbyskolan och Olandsskolan har sedan i höstas använt sig av Skelleftetekniken i undervisningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!