Lärare och föräldrar oroade över besparingsförslag
Klasser med upp emot 30 elever till hösten kan bli resultatet om besparingarna på skolorna inom Östhammars rektorsområde ska genomföras fullt ut. Katastrof, anser föräldrar som UNT talat med. Och även lärarna slår nu larm om konsekvenserna för barnen.
Visst kan det vara kul med nya vänner.
- Men jag tror det blir jobbigt i klassrummet om vi är så många och det blir säkert långa köer när man ska fråga läraren något, säger han.
De farhågorna delar han med föräldrarna som bara helt nyligen fick information om hur stora klasserna riskerar att bli.
- Det handlar ändå om barns framtid. Kan man inte få en bra start på grundskolan då vet jag inte hur det blir. Jag är livrädd för det här, säger Hanna Nordén.
Kan bli svårt att komma till sin rätt
Hon har en dotter med koncentrationssvårigheter och menar att det blir svårt för henne att komma till sin rätt i en så pass stor grupp.
Även lärarna är bekymrade och slår larm till barn- och utbildningsnämnden i en skrivelse som har rubriken Inlärning eller förvaring?
När vi träffar Jakob Vastamäkis lärare Sabine Lind tillsammans med kollegerna Karin Westin, Ingalill Persson och Bo Ericsson konstaterar de att det kan bli omöjligt att uppfylla skolplanens mål.
- Ju större grupper, desto svårare är det att hinna med var och en. Alla barn får det jobbigt, bara en sådan sak som att det blir väldigt trångt i klassrummen, säger Sabine Lind.
Ökade krav
Och Bo Ericsson poängterar att samtidigt som stora besparingar genomförs har kraven på lärarna bara ökat de senaste åren.
- Varje elev ska ha en egen utvecklingsplan och ha möjlighet att utvecklas efter sin förmåga. Vi har också ett annat fostringsansvar än tidigare.
Sammanslagningarna rör inte bara de lite större mellanstadiebarnen. Även ettor och tvåor kan tvingas gå i grupper med tjugonio elever men då med en och en halv lärare per klass.
"Har vi så dålig ekonomi i Östhammars kommun att vi kan acceptera gruppstorlekar på trettio elever i den ålder då grundläggande läs- och skrivinlärning och grunderna för matematik skall inhämtas?", frågar sig lärarna som hävdar att det sällan är möjligt att dela de stora grupperna. Det finns helt enkelt inte några extra resurser att ta till.
- Man måste nog fundera över varför vi har en skola. Finns vi för att spara pengar eller ska vi utbilda vår ungdom? Det känns som om vi snart inte klarar av vårt uppdrag längre.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!