Vattenfalls larm om att mellanlagret Clab i Oskarshamn snart är fullt är inte helt ärligt. Det menar Johan Swahn, kanslichef på
Miljöorganisationernas kärnavfallsgranskning, MKG.
– Det finns lagringskapacitet vid varje kärnkraftverk också, säger han.
I hanteringen av använt kärnbränsle ingår att det ska lagras i bassänger vid reaktorerna under minst ett år för att kylas av. Därefter transporteras det till Clab, mellanlagringen i Oskarshamn. Där finns nu över 7 000 ton använt kärnbränsle. Enligt SKB når lagret tillståndsgivna maxläget på 8 000 ton 2024 om man hanterar det som man gör i dag.
– Om mellanlagret vid Clab blir fullt kan man tillsvidare låta avfallet ligga kvar i lagringsbassängerna vid varje kärnkraftreaktor. Det skulle förlänga tidsrymden från 2024 till 2030, enligt MKG:s egna beräkningar, säger Johan Swahn.
MKG håller med miljöminister Per Bolund om att det bästa är att bryta ut tillståndsprövningen som gäller Clab.
– Genom att dela upp ansökan kan processen, tvärtemot vad elindustrin hävdar, gå snabbare. Att förlänga tillståndet för Clab i Oskarshamn är ju ett enklare förfarande. Man ger utökat tillstånd för något som redan görs, säger Johan Swahn.
– Vad gäller ansökan om slutförvaret i Forsmark kommer det ta tid. Detta är det största miljöärendet i modern historia i Sverige och det kommer att passera många instanser och överklaganden innan det är klart, säger han.
Oskarshamns kommun, där Clab ligger, åberopar sin vetorätt i frågan. Kommunledningen vill att regeringen behandlar frågan i sin helhet. Men Johan Swahn menar att det bygger på ett missförstånd.
– Vetorätten gäller, enligt miljöbalken, enbart ny verksamhet. Clab är en etablerad verksamhet i Oskarshamn, så regeringen kan köra över kommunen, säger han och menar att regeringen kan använda den så kallade vetoventilen.
– Regeringen kan köra över kommunen om det har strategiskt nationellt intresse, och om det inte finns annan bättre plats. Det uppfylls här, säger Johan Swahn.
MKG menar att regeringen har mer att göra. Framför allt vill miljöorganisationerna se mer fokus på att reda ut hur säker kopparkapseln som ska innesluta avfallet egentligen är. LOT-försöket, där SKB testat bland annat korrosionen, förtjänar bättre, menar Johan Swahn.
Nu återstår att se om regeringen fattar beslut om en tidsplan för slutförvarsfrågan innan sommaren.